Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/378
Title: İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Motivasyonu, Kaygısı ve Başarısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Other Titles: An Analysıs Of Relatıonshıp Between Mathematıcs Motıvatıon, Anxıety And Achıevement Of 4th Graders
Authors: Prof. Dr. Özsoy, Gökhan
Akyurt,Göksu Külünk
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Keywords: Matematik motivasyonu, matematik kaygısı, ilkokul matematik eğitimi, motivasyon, kaygı,Mathematics motivation, mathematics anxiety, elementary mathematics education, motivation, anxiety
Issue Date: 2019
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmada ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin matematik motivasyonu, matematik kaygısı ve başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca matematik motivasyonu, matematik kaygısı ve başarısının öğrencinin cinsiyetine, anne eğitim durumuna, baba eğitim durumuna, öğrencinin kardeş sayısına, öğrencinin ailenin kaçıncı çocuğu olduğu ve öğretmenin mezun olduğu okul türüne göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ordu il merkezinde bulunan devlet okullarında öğrenim gören 183 kız, 160 erkek öğrenci olmak üzere toplam 343 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nicel ve nitel yöntemin birlikte kullanıldığı karma desen benimsenmiştir. Araştırma verileri “Matematik Motivasyon Ölçeği”, “Matematik Kaygı Ölçeği”, “Matematik Başarı Testi”, kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğrencinin matematik başarısı ve matematik motivasyonu; matematik kaygısı ve matematik motivasyonu; matematik kaygısı ve matematik başarısı arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Öğrencilerin matematik motivasyonunun demografik değişkenlere göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Öğrencilerin matematik kaygısı cinsiyete, anne-baba eğitim durumuna, doğum sırasına ve öğretmenin mezun olduğu okul türüne göre anlamlı farklılık göstermezken; kardeş sayısına göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Öğrenci başarısı cinsiyete, doğum sırasına ve öğretmenin mezun olduğu okul türüne göre farklılık göstermezken; anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, kardeş sayısına göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; öğrencilerdeki başarılı olamama korkusu, aile baskısı, öğretmen korkusu ve akranlarına küçük düşme öğrencilerde oluşan matematik kaygısının sebepleri olarak göze çarpmaktadır.
The aim of this study was to analyze the correlation between mathematics motivation, anxiety and success of 4th graders. Moreover, it was further analyzed if the variables such as gender of the student, mother’s educational background, father’s educational background, number of student’s siblings, child’s position in the family, and the type of degree the teacher holds have a correlation with mathematics motivation, anxiety and success of 4th graders. The sample of this study consists of 343 students, 183 female and 160 male, who attended to the public elementary schools located in the city center of Ordu, Turkey during the academic year of 2018-19. The study was based on mixed research designed using both qualitative and quantitative research methods. The study data was collected using “Mathematics Motivation Scale,” “Mathematics Anxiety Scale,” “Mathematics Success Test,” “personal information form,” and semi-structured interview forms. Findings of this study showed statistically significant relationships between student’s mathematics success and mathematics motivation, student’s mathematics anxiety and mathematics motivation, and mathematics anxiety and mathematics success. It was further found that students’ demographics did not have a significant effect on student’s mathematics motivation. Findings of this study showed that student’s mathematics anxiety was not affected by student’s gender, mother’s educational background, father’s educational background, child’s position in the family and the type of degree the teacher holds, while statistically significant correlations were found between student’s mathematics anxiety and number of student’s siblings. Findings of this study showed that student’s success was not affected by student’s gender and the type of degree the teacher holds, while statistically significant correlations were found between student’s success and mother’s educational background, father’s educational background, number of student’s siblings, child’s position in the family. Moreover, the results of this study revealed the reasons behind students’ mathematics anxiety as the fear of being seen as an unsuccessful mathematics student, pressure from parents, the fear of being scolded by the teacher, and the fear of humiliating classroom experience.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/378
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GÖKSU_KÜLÜNK_AKYURT.pdf1.88 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.