Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3778
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇetinkaya, Murat-
dc.contributor.authorDemir, İrem Cansu-
dc.date.accessioned2023-06-13T07:19:42Z-
dc.date.available2023-06-13T07:19:42Z-
dc.date.issued2023-
dc.date.submitted2023-
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3778-
dc.description.abstractBu çalışmanın temel amacı; interaktif dijital öyküleme (İDÖ) öğretim etkinliği kullanılarak fen bilimleri dersinde 6. sınıf “Dolaşım Sistemi” konusunun öğretilmesinin, öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisini belirlemektir. Bu çalışmada, araştırmanın problem ve alt problemlerine yanıt alabilmek adına nicel araştırma yaklaşımlarından öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Ordu ilinin Altınordu merkez ilçesinde yer alan Durugöl ortaokulunda öğrenim gören farklı şubelerde bulunan öğrenciler oluşturmaktadır. Durugöl ortaokulunda bir deney, bir kontrol grubu olmak üzere iki grup rastgele seçilerek oluşturulmuştur. Fen ve teknoloji tutum ölçeği ile dolaşım sistemi başarı testi (DSBT), çalışmanın başında öntest ve sonunda sontest olacak şekilde deney ve kontrol gruplarına uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen verilerin analizinde bağımsız örneklemler t-testi kullanılmıştır. Sonuç olarak, sadece deney grubuna uygulanan interaktif dijital öyküleme (İDÖ) nin öğrencilerin fen bilimleri dersine yönelik başarı ve tutumlarının istatistiksel olarak anlamlı ve olumlu yönde arttığı görülmüştür.en_US
dc.description.abstractThe primary purpose of this study is to determine the effect of teaching the 6th grade "Circulatory System" subject in a science lesson on students' academic achievement and attitudes by using interactive digital storytelling (IDS) teaching activity. In this study, a quasi-experimental design with the pretest-posttest control group, one of the quantitative research approaches, was used to get answers to the problems and sub-problems of the research. The study group of the research consists of students from different branches studying at Durugöl secondary school located in Altınordu central district of Ordu province in the 2021-2022 academic year. Two groups, one experimental group, and one control group, were randomly selected in Durugöl secondary school. The science and technology attitude scale and circulatory system achievement test (DSBT) were applied to the experimental and control groups as a pretest at the beginning of the study and a posttest at the end. Independent samples t-test was used to analyze the data obtained from the study. As a result, it has been seen that the interactive digital storytelling (IDS) applied only to the experimental group increases the success and attitudes of the students towards the science course statistically significantly and positively.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİnteraktif Dijital Öyküleme, Dolaşım Sistemi, Dijital Öyküleme, Fen Eğitimien_US
dc.subjectInteractive Digital Storytelling, Circulatory System, Digital Storytelling, Science Educationen_US
dc.titleOrtaokul 6. Sınıf “Dolaşım Sistemi” Konusunun Öğretiminde İnteraktif Dijital Öyküleme Kullanımın Öğrencilerin Akademik Başarı ve Tutumlarına Etkisien_US
dc.title.alternativeThe Effect of Using Interactive Digital Storytelling on the Academic Achievement and Attitudes of the Students in the Teaching of the 6th Grade "Circulatory System" Subject in Secondary Schoolen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
dc.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorID0000-0001-8808-0524en_US
dc.contributor.authorID0000-0002-5868-4551en_US
Appears in Collections:Fen Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10418006.pdf104180069.19 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.