Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3773
Title: Keman Eğitiminde Ordu Türkülerinin Kullanılabilirliği ve Yorumlama Yöntemleri
Other Titles: The Availability of The Ordu Region Folk Songs in Violin Education and Performing Methods
Authors: Görsev Kılıç, Gonca
Öz, Bahar
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
0000-0002-3390-6269
0000-0003-4204-4338
Keywords: Keman, Keman Eğitimi, Türk Halk Müziği, Ordu Türküleri, GSL
Violin, Violin Education, Turkish Folk Music, Ordu Region Folk Songs, GSL.
Issue Date: 2023
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmada, TRT repertuvarında bulunan Ordu iline ait 15 türkünün müzik eğitiminde ve Güzel Sanatlar Liseleri (GSL) keman eğitiminde kullanılabilirliği incelenmiştir. Çalışmada yer alan türküler GSL Çalgı Eğitimi Keman Dersi Öğretim Programı kazanımları dikkate alınarak tespit edilmiştir. Tespit edilen türküler, öğretim programının kazanımlarına ve kemanın teknik özelliklerine uygun olarak düzenlenmiştir. Araştırma kapsamında Ordu iline ait 15 türkü makamsal ve teknik açıdan incelenmiş; en çok Hüseyni ve Hicaz makamlarının tercih edildiği, 4 ve 9 zamanlı usullerin daha sık kullanıldığı, çoğunlukla “la” karar perdesinde ve 8’li ses aralığında icra edildiği sonucuna ulaşılmıştır. İncelenen türkülerin GSL Çalgı Eğitimi Keman Dersi Öğretim Programı kazanımlarından 9.,10.,11. ve 12. sınıf kazanımlarına uygun olduğu, 10. sınıf makamsal dizi, etüt, eser kazanımlarına (Nihavend ve Muhayyerkûrdî) uygun olmadığı sonucuna varılmıştır. Bu çalışma, betimsel nitelikte olup tarama modeli kullanılmıştır. Bunun yanı sıra tez kapsamında incelenen türküler, içerik analiz yöntemine uygun bir biçimde yeniden düzenlenmiş, bulgular ve yorum bölümünde tablolar oluşturularak araştırmanın verileri detaylı olarak verilmiştir. Türkülerin nota yazımı ise Finale 2020 programında gerçekleştirilmiştir. Ordu türkülerinin, müzik eğitimi kurumlarında öğretimi yapılan keman eğitim sürecine olumlu katkı sunacağı düşünülmektedir.
In this research, the usability of 15 folk songs from the province of Ordu in the TRT repertoire in music education and violin education at Fine Arts High Schools were examined. The folk songs which took place in the study were determined by considering the acquisitions of the GSL Violin Lesson Curriculum. The determined folk songs were arranged in accordance with the acquisitions of the curriculum and the technical characteristics of the violin. Within the scope of the research, 15 Ordu folk songs were examined in terms of modal and technical; It has been concluded that the folk songs are mostly in Hüseyni and Hicaz makams, 4 and 9 beat tempos are used frequently, and the folk songs are mostly in the "la" decision pitch and 8 voice range. The 9th, 10th, 11th acquisitions of the GSL Instrument Education Violin Lesson Curriculum were examined and folk songs were adapted within the scope of the research, and it has been concluded that it is suitable for the acquisitions of the 9th,10th,11th, 12th grades, and it is not suitable for the acquisitions of the 10th grade as modal scale, etude and musical work acquisition (Nihavent and Muhayyerkürdi). This research is a descriptive study and scanning model was used. In addition, the folk songs examined within the scope of the thesis were rearranged in accordance with the content analysis method, and the data of the research were given in detail by tables in the findings and comment section. The musical notation of the folk songs was done in the Finale 2020 program. It is foreseen that the use of Ordu folk songs in violin education will contribute to the violin education in music education institutions.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3773
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10421422.pdf1042142214.3 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.