Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3750
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorProf. Dr. Uğurlu, Özkan-
dc.contributor.authorAtalar, Fuat-
dc.date.accessioned2023-03-31T09:27:54Z-
dc.date.available2023-03-31T09:27:54Z-
dc.date.issued2023-
dc.date.submitted2023-
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3750-
dc.description.abstractBu çalışmada, risk analizi kapsamında kullanılmak üzere Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci (FAHP) ve Orantılı Risk Değerlendirme Tekniği (PRAT) yöntemlerini birleştiren hibrit bir yaklaşım geliştirilmiştir. Bu hibrit yaklaşım ile uzman görüşleri ve istatistiksel veriler birleştirilerek gerçekçi analiz sonuçları elde edilmiştir. Bu yaklaşım, araştırmacılara tek bir yöntemi kullanmanın dezavantajlarını ve sınırlamalarını aşma fırsatı sunar. Örnek olay uygulama alanı olarak Türk Boğazlar Sistemi (TSS) seçilmiştir. Bu çalışmada sunulan hibrit yaklaşım ile TSS'de kazaların oluşmasında rol oynayan risk faktörleri sektörel bazda analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, önerilen hibrit yöntemin tutarlı ve doğru bir risk değerlendirme aracı olarak kullanılabileceğini kanıtlamıştır. Çalışma, boğazdan geçen gemilerin karşılaşabileceği sektörel riskleri tanımlayarak güvenli boğaz geçişlerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.en_US
dc.description.abstractIn this study, a hybrid approach that combines the Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP) and Proportional Risk Assessment Technique (PRAT) methods, was developed for use within the scope of risk analysis. With this hybrid approach, realistic analysis results were obtained by combining expert opinions and statistical data. This approach provides researchers with an opportunity to overcome the disadvantages and limitations of using a single method. The Turkish Straits System (TSS) was chosen as a case study application area. With the hybrid approach presented in this study, the risk factors that play a role in the occurrence of accidents in TSS have been analyzed on a sector-specific basis. The results of the study proved that the proposed hybrid method could be used as a consistent and accurate risk assessment tool. The study can contribute to safe strait passages by defining sector-specific risks that ships passing through the strait may encounter.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTürk boğazlar sistemi; İstanbul boğazı; Bulanık AHP; PRAT; Deniz kazaları; Risk analizien_US
dc.subjectTurkish straits system; Istanbul strait; Fuzzy AHP; PRAT; Marine accident; Risk analysis.en_US
dc.titleTürk Boğazlarında Seyir Emniyetini Tehdit Eden Unsurların Sektörel Bazda İncelenmesien_US
dc.title.alternativeDetermination of the Factors Threatening the Safety of Navigation in the Turkish Straitsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
dc.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-3788-1759en_US
Appears in Collections:Fen Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10434005.pdf104340052.47 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.