Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3750
Title: | Türk Boğazlarında Seyir Emniyetini Tehdit Eden Unsurların Sektörel Bazda İncelenmesi |
Other Titles: | Determination of the Factors Threatening the Safety of Navigation in the Turkish Straits |
Authors: | Prof. Dr. Uğurlu, Özkan Atalar, Fuat Ordu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü 0000-0002-3788-1759 |
Keywords: | Türk boğazlar sistemi; İstanbul boğazı; Bulanık AHP; PRAT; Deniz kazaları; Risk analizi Turkish straits system; Istanbul strait; Fuzzy AHP; PRAT; Marine accident; Risk analysis. |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Fen Bilimleri Enstitüsü |
Abstract: | Bu çalışmada, risk analizi kapsamında kullanılmak üzere Bulanık Analitik
Hiyerarşi Süreci (FAHP) ve Orantılı Risk Değerlendirme Tekniği (PRAT)
yöntemlerini birleştiren hibrit bir yaklaşım geliştirilmiştir. Bu hibrit yaklaşım ile
uzman görüşleri ve istatistiksel veriler birleştirilerek gerçekçi analiz sonuçları elde
edilmiştir. Bu yaklaşım, araştırmacılara tek bir yöntemi kullanmanın dezavantajlarını
ve sınırlamalarını aşma fırsatı sunar. Örnek olay uygulama alanı olarak Türk Boğazlar
Sistemi (TSS) seçilmiştir. Bu çalışmada sunulan hibrit yaklaşım ile TSS'de kazaların
oluşmasında rol oynayan risk faktörleri sektörel bazda analiz edilmiştir. Çalışmanın
sonuçları, önerilen hibrit yöntemin tutarlı ve doğru bir risk değerlendirme aracı olarak
kullanılabileceğini kanıtlamıştır. Çalışma, boğazdan geçen gemilerin karşılaşabileceği
sektörel riskleri tanımlayarak güvenli boğaz geçişlerine katkı sağlayacağı
düşünülmektedir. In this study, a hybrid approach that combines the Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP) and Proportional Risk Assessment Technique (PRAT) methods, was developed for use within the scope of risk analysis. With this hybrid approach, realistic analysis results were obtained by combining expert opinions and statistical data. This approach provides researchers with an opportunity to overcome the disadvantages and limitations of using a single method. The Turkish Straits System (TSS) was chosen as a case study application area. With the hybrid approach presented in this study, the risk factors that play a role in the occurrence of accidents in TSS have been analyzed on a sector-specific basis. The results of the study proved that the proposed hybrid method could be used as a consistent and accurate risk assessment tool. The study can contribute to safe strait passages by defining sector-specific risks that ships passing through the strait may encounter. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3750 |
Appears in Collections: | Fen Bilimleri Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10434005.pdf | 10434005 | 2.47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.