Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/366
Title: | Türkiye’de Devlet ve Vakıf Üniversitelerinde Sosyal Medya Kullanımı |
Other Titles: | THE USAGE OF SOCIAL MEDIA IN THE STATE AND PRIVATE UNIVERSITIES IN TURKEY |
Authors: | Dr. Öğr. Üyesi Özmutlu, Aytaç Kandemir, Selim Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Keywords: | New media, social media, social media in universities,Yeni Medya, Sosyal Medya, Üniversitelerde Sosyal Medya |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | 90’lı yılların başından itibaren Dünyada ve Türkiye’de kullanım alanları
genişlemekte olan internet ile iletişim araçları da farklılıklar göstermeye
başlamıştır. Kurum ve kuruluşlar bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan bu
gelişmeleri yakından takip etmeye ve hedef kitleleri doğrultusunda stratejiler
geliştirmeye başlamışlardır. Bu çalışmada, Türkiye’de bulunan Yükseköğretim
Kurumuna bağlı devlet ve vakıf üniversitelerinin sosyal medya hesapları üzerinden
yapılan paylaşımları karşılaştırmalı olarak inceleyerek kullanım düzeylerini ve
farklılıkları ortaya koymaya çalışılmıştır.
Çalışmada örneklemi oluşturan 33 üniversitenin web sayfaları üzerinden
ulaşılmaya çalışılan sosyal medya hesaplarından Kasım 2018 ile Şubat 2019
tarihleri arasında yapmış oldukları paylaşımlar içerik çözümlemesi yöntemiyle
analiz edilmiştir. Üniversitelerin yeni medya araçlarından olan sosyal medya
kullanım amacı, sıklığı, hedef kitlesi ve paylaşım içerikleri hakkında bilgiler ortaya
konulmuştur.
Örneklemi oluşturan devlet ve vakıf üniversitelerinin sosyal medya
kullanımları incelendiğinde, birden fazla sosyal medya platformunu kullanan devlet
ve vakıf üniversiteleri olduğu gibi, yalnızca tek platformda varlık gösteren
üniversitelere de rastlanılmıştır. With the Internet which has been started being used since 1900s and whose usage areas have been expanding in the world and Turkey, communication tools have differentiated as well. Institutions and organizations have also began to follow the advancements closely and developed new strategies in line with the target groups. In the study, the sharings on social media accounts of state and foundation universities belonging to Turkish Higher Authority have comparatively been examined and the level of use and differences have been reported. The sharings of the sample 33 universities which announced on social media between the dates November 2018 and February 2019 have been examined in context and analysed. The information about purpose, frequency, target groups of social media use as a new media means of universities have been displayed. When analysed, social media use of the universities it has been reviewed that some state and foundation universities use more than one social media tool as well. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/366 |
Appears in Collections: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10191320.pdf | 10191320 | 1.68 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.