Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/357
Title: | Kanun Eğitiminde Kullanılan Metot Kitaplarının Karşılaştırmalı İncelenmesi |
Other Titles: | COMPARATIVE ANALYSIS OF METHOD BOOKS USED IN QANUN EDUCATION |
Authors: | Dr. Öğretim Üyesi Aydar, Deniz Elkaya, Hakan Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Keywords: | Kanun, Kanun Metodu, Tarihsel Gelişim Süreci,Qanun, qanun method, historical development process. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | Araştırmanın amacı, Türkiye’de kullanılan kanun metotlarının detaylı
olarak incelenmesi ve bu metotların birbirleriyle olan benzerlik ve farklılıkların
ortaya koyulmasıdır.
Araştırma, betimsel bir çalışmadır. Literatür taraması modeli
kullanılmıştır.
Araştırmada kanun metotlarında; kanun sazının tarihsel gelişim süreci ve
fiziki yapısına yönelik bilgiler, kullanılan makam, usûl, kanun tekniğine yönelik
etüt, eser örneklemleri incelenmiştir. Bunun yanı sıra icrada üst düzey performans
sergileyen kanun icracıları ve çalgı yapımcıları hakkında da bilgiler verilmiştir.
Kanun öğretiminde kullanılan araç ve gereçlerin tanıtımı yapılarak akort
sistemine yönelik bilgilendirmeye de yer verilmiştir. İncelenen metotlarda işitsel
ve görsel öğelerin fazla kullanılmadığı, belli başlı makamlarla sınırlandırıldığı,
arpej tekniğine yönelik çalışmalara fazlaca yer verilmediği, repertuar açısından da
sınırlı örneklerin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this study is to examine the qanun methods in detail in Turkey and present the similarities and differences of these methods. The study is a descriptive research. Literature review model was used. The historical development process and information about physical structure of the qanun, the mode that was used,the method (tempo), study, work of art samples about qanun technique were investigated in this study. Besides, information was given about the qanun performers who overperform and musical instrument manufacturers. Information about chord system was also included by introducing materials which are used in qanun education. It was inferred that in examined studies audio visual aids weren’t much used, they are restricted by main modes and don’t consist many studies about rolled chord technique, there are limited samples in terms of reportary as well. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/357 |
Appears in Collections: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10278550.pdf | 10278550 | 1.75 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.