Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/357
Title: Kanun Eğitiminde Kullanılan Metot Kitaplarının Karşılaştırmalı İncelenmesi
Other Titles: COMPARATIVE ANALYSIS OF METHOD BOOKS USED IN QANUN EDUCATION
Authors: Dr. Öğretim Üyesi Aydar, Deniz
Elkaya, Hakan
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Keywords: Kanun, Kanun Metodu, Tarihsel Gelişim Süreci,Qanun, qanun method, historical development process.
Issue Date: 2019
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Araştırmanın amacı, Türkiye’de kullanılan kanun metotlarının detaylı olarak incelenmesi ve bu metotların birbirleriyle olan benzerlik ve farklılıkların ortaya koyulmasıdır. Araştırma, betimsel bir çalışmadır. Literatür taraması modeli kullanılmıştır. Araştırmada kanun metotlarında; kanun sazının tarihsel gelişim süreci ve fiziki yapısına yönelik bilgiler, kullanılan makam, usûl, kanun tekniğine yönelik etüt, eser örneklemleri incelenmiştir. Bunun yanı sıra icrada üst düzey performans sergileyen kanun icracıları ve çalgı yapımcıları hakkında da bilgiler verilmiştir. Kanun öğretiminde kullanılan araç ve gereçlerin tanıtımı yapılarak akort sistemine yönelik bilgilendirmeye de yer verilmiştir. İncelenen metotlarda işitsel ve görsel öğelerin fazla kullanılmadığı, belli başlı makamlarla sınırlandırıldığı, arpej tekniğine yönelik çalışmalara fazlaca yer verilmediği, repertuar açısından da sınırlı örneklerin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study is to examine the qanun methods in detail in Turkey and present the similarities and differences of these methods. The study is a descriptive research. Literature review model was used. The historical development process and information about physical structure of the qanun, the mode that was used,the method (tempo), study, work of art samples about qanun technique were investigated in this study. Besides, information was given about the qanun performers who overperform and musical instrument manufacturers. Information about chord system was also included by introducing materials which are used in qanun education. It was inferred that in examined studies audio visual aids weren’t much used, they are restricted by main modes and don’t consist many studies about rolled chord technique, there are limited samples in terms of reportary as well.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/357
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10278550.pdf102785501.75 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.