Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3322
Title: Tasarımda Yaratıcı Düşüncenin Yansımaları Görsel Cinas ve Rebus
Other Titles: Reflectıons Of Creative Thınkıng In Desıgn Vısual Pun And Rebus
Authors: Sabahat, Nihat Sezer
Gürsoy, Ahsen
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
0000-0002-3479-9944
Keywords: Grafik Tasarım, Görsel Cinas, Rebus, Tasarım Süreçleri.
Graphic Design, Visual Phrase, Rebus, Design Processes.
Issue Date: 2022
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Grafik tasarım, görsel bir iletişim ve işlevli bir mesaj iletme aracıdır. Tasarımcı anlaşılır bir dille kavramları, sembolleri, görsel öğeleri iletiler aracılığıyla açık bir şekilde gönderen kişidir. Bu doğrultuda tasarımcı benzer problemlere dikkat çekici, farklı çözümler üretir, yaratıcı düşünme sürecinde kavramları görselleştirmek için belirli araçları kullanmayı tercih eder. Metafor, metonimi, retorik, cinas vb. araçlar iletiyi güçlendirerek okuyucunun/izleyicinin dikkatini çekerek katılımını sağlamaktadır. Bir tasarım problemi için farklı çözümler üretmekte olan tasarımcılar, mecazi dili sıklıkla kullanmakta kimi zaman bilinçli, kimi zaman da içgüdüsel olarak görsel ifadelerde bu anlatım diline yer verilmektedir. Duygu ve düşüncelerin anlamlı bir aktarımını sağlayan söz sanatları ile derin kökleri dilde olan tasarım disiplini arasında sarsılmaz bir köprü vardır. Retorik sanatının doğuşuyla birlikte dilsel ve görsel alanda birçok kullanımı olan cinas, dikkat çekici bir görsel uygulamanın sıkça kullanılan araçlarından biri haline gelmektedir. Görsel cinas ve rebusun sözel ve görsel dil ile bu kadar iç içe olmasına karşın, teoride tam bir karşılığı bulunmamaktadır. Rebus ve cinas büyük bir çoğunlukla grafik tasarım alanında reklam, afiş, logo gibi tasarım ürünlerinde etkili bir ileti yolu olarak tercih edilmektedir. Görsel ürün oluşturmada yardımcı olan bu söz sanatları görsel tasarımın birçok alanında uygulanmaktadır. Günümüzde eğitim alanında eğlenceli öğretim aracı olarak sıklıkla yer almaktadır. Kavramların yaratıcı tasarım süreci içerisinde kullanımları, yaratıcı sürecin tasarım eğitiminde önemi ve programlar içerisinde kullanım düzeyi incelenmektedir. Afiş, logo, oyun ve animasyon tasarımı alanlarında örneklerin incelenmesi ve kavramların açıklanarak tasarım alanında sınırlılıkları çizilmesi gerekmektedir.
Graphic design is a visual communication and a functional means of conveying a message. A designer is a person who clearly sends concepts, symbols and visual elements through messages in an understandable language. In this direction, the designer produces striking and different solutions to similar problems, and prefers to use certain tools to visualize concepts in the creative thinking process. Metaphor, metonymy, rhetoric, pun, etc. tools strengthen the message, attracting the attention of the reader/viewer and ensuring their participation. Designers, who produce different solutions for a design problem, frequently use metaphorical language, sometimes consciously and sometimes instinctively, this expression language is included in visual expressions. There is an unshakable bridge between the arts of rhetoric, which provides a meaningful transmission of emotions and thoughts, and the design discipline, which has deep roots in language. With the birth of the art of rhetoric, the pun, which has many uses in the linguistic and visual fields, becomes one of the frequently used tools of a remarkable visual application. Although visual pun and rebus are so intertwined with verbal and visual language, there is no exact equivalent in theory. Rebus and pun are mostly preferred in the field of graphic design as an effective way of communication in design products such as advertisements, posters and logos. These figures of speech, which help in creating visual products, are applied in many areas of visual design. Today, it is frequently used as an entertaining teaching tool in the field of education. The use of concepts in the creative design process, the importance of the creative process in design education and the level of use in the programs are examined. It is necessary to examine the examples in the fields of poster, logo, game and animation design and to explain the concepts and draw the limitations in the field of design.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3322
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10511497.pdf105114978.8 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.