Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3310
Title: Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Kavramına İlişkin Metaforik Algıları
Other Titles: Metaphorıcal Perceptıons Of Prımary School Teachers About The Concept Of Distance Educatıon
Authors: Sulak, Süleyman Erkam
Usta, Cansel
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
0000-0003-4042-891X
Keywords: Sınıf Öğretmeni, Uzaktan Eğitim, Metafor, Metaforik Algı
Primary School Teachers, Distance Education, Metaphor, Metaphorical Perception
Issue Date: 2022
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim kavramına yönelik algılarının metaforik açıdan incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılında Giresun ilinde görev yapan 30 sınıf öğretmeni ile yürütülmüştür. Veriler yarı-yapılandırılmış anket formu yoluyla toplanmıştır. Açık uçlu anket sorusu “Uzaktan eğitim …… gibidir; çünkü ……” şeklindedir. Toplanan veriler nitel veri analizi yöntemlerinden olan içerik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda bulgular 4 kategoride (etkileşim, yarar sağlama, kullanışlılık, geçici kullanım) toplanmıştır. Etkileşim kategorisinde 9 farklı metafor (ayna, televizyon, radyo, tabela, kitap, robot, duman, spor araba, soğumuş yemek) oluşturulmuştur. Yarar sağlama kategorisinde 7 farklı metafor (güneş, alışveriş, otobüs bileti, vitamin, can yeleği, koltuk değneği, ambulans, ilaç) oluşturulmuştur. Kullanışlılık kategorisinde 7 farklı metafor (uzay, okyanus, labirent, elmas, ağaç, köprü, internet bankacılığı) oluşturulmuştur. Geçicilik kategorisinde 5 farklı metafor (rüya, rüzgâr, pencere, mum) oluşturulmuştur. Elde sonuçlara göre en fazla etkileşim kategorisinde metafor üretildiği görülmektedir. En az metafor üretilen kategori geçicilik kategorisidir. Bu doğrultuda katılımcıların uzaktan eğitim kavramına etkileşim algısıyla yaklaştıkları söylenebilir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim kavramına ilişkin genelde olumlu metaforlar ürettikleri sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this research is to examine the perceptions of primary school teachers towards the concept of distance education from a metaphorical point of view. Phenomenology (phenomenology) design, one of the qualitative research designs, was used in the research. The research was conducted with 30 primary school teachers working in Giresun province in the 2021-2022 academic year. The data were collected through a semi-structured questionnaire. The open-ended questionnaire question is “Distance education is like …... because …..”. The collected data were analyzed using the content analysis method, which is one of the qualitative data analysis methods. As a result of the analysis, the findings were collected in 4 categories (interaction, benefit, usefulness, temporary use). 9 Different metaphors (mirror, television, radio, sign, book, robot, smoke, sports car, chilled food) have been created in the interaction category. 7 Different metaphors (sun, shopping, bus ticket, vitamin, life jacket, crutches, ambulance, medicine) have been created in the category of providing benefits. 7 Different metaphors (space, ocean, labyrinth, diamond, tree, bridge, internet banking) have been created in the usefulness category. In the category of impermanence, 5 different metaphors (dream, wind, window, candle) were created. According to the results obtained, it is seen that metaphors are produced in the interaction category the most. The category that produces the fewest metaphors is the category of impermanence. In this direction, it can be said that the participants approach the concept of distance education with the perception of interaction. It has been concluded that classroom teachers produce positive metaphors about the concept of distance education.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3310
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10501401.pdf.pdf105014011.35 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.