Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3137
Title: İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Gelişiminin Desteklenmesi: Eylem Araştırması
Other Titles: Supportıng The Development Of Wrıtıng Skılls Of Prımary School Fırst-Grade Students: Actıon Research
Authors: Sulak Erkan, Süleyman
Çapanoğlu Şükrü, Alperen
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
0000-0003-4042-891X
Keywords: İlkokul, birinci sınıf öğrencileri, yazma becerisi, bilişsel çıraklık, eylem araştırması.
Primary school, first graders, writing skill, cognitive apprenticeship, action research.
Issue Date: 2022
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Yazma becerisi iletişim ve fikir üretme konusunda önemli görülmektedir. Akademik başarı ve günlük yaşamda iyi bir yazma becerisi sergileyebilmenin önemi açısından yazma becerisinin gelişiminin desteklenmesi gerekmektedir. Özellikle ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin yazma becerileri, zihinsel becerileri kullanma, düşünme süreçleri, fikir üretimi ve kendi yazılarını oluşturmaları açısından geri plana atılabilmektedir. Araştırmanın amacı bilişsel çıraklık yöntemiyle ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinin gelişiminin desteklenmesidir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması ile yürütülmüştür. Çalışmanın katılımcıları, Gaziantep ili Şehitkâmil ilçesinde araştırmacı öğretmenin görev yaptığı MEB’e bağlı bir ilkokulda yine araştırmacı öğretmenin kendi sınıfında bulunan 30 ilkokul birinci sınıf öğrencisidir. Kullanılan veri toplama araçları araştırmacı günlüğü, yarı yapılandırılmış görüşme formu, ses kayıtları, fotoğraflar, araştırmacı gözlemi ve öğrenci ürünleridir. Elde edilen veriler üzerinde betimsel analiz ve içerik analizi yapılmıştır. Bulgular uygulama öncesi, uygulama süreci ve uygulama sonrasına ait olmak üzere üç ana başlık altında sunulmaktadır. Sonuçlara göre uygulama öncesinde öğrenciler kendi metinlerini oluşturamamaktadır. İlkokul birinci sınıfta genellikle dikte ve bakarak yazma etkinliklerine yer verilmektedir. Öğrenciler sürece katılmamakta ve öğrencilerin fikir üretimi desteklenmemektedir. Bunun sonucunda ise öğrenciler kendi metinlerini oluşturamayarak yazmanın doğasından uzak kalmaktadır. Uygulama sürecinde öğrenciler dokuz hafta boyunca bilişsel çıraklık yöntemi aracılığıyla yazma becerilerini geliştirmiştir. Uygulama süreci sonunda katılımcılar desteksiz bir şekilde kendi metinlerini oluşturabilmektedir. Uygulama sonrasında öğrencilerin yazmaya ilgilisi devam etmektedir. Öğrencilerin ifadelerine göre uygulanan yazma etkinlikleri yazma becerilerini olumlu yönde değiştirmiştir. Süreçte yazma etkinliklerini sevdikleri, zorlandıkları anları sevmedikleri öğrenciler tarafından dile getirilmiştir. Öğrenciler istedikleri bir konu hakkında yazabileceklerine inanırken iyi bir yazma becerisi hakkında tavsiyeler vermektedir.
Writing skill is considered important in communication and idea generation. In terms of academic success and the importance of exhibiting good writing skills in daily life, the development of writing skills should be supported. Especially primary school first grade students' writing skills can be taken into the background in terms of using mental skills, thinking processes, generating ideas and creating their own writings. The aim of the research is to support the development of writing skills of primary school first grade students with the cognitive apprenticeship method. The research was carried out with action research, one of the qualitative research methods. The participants of the study are 30 first-year primary school students in the researcher teacher's own class in a primary school affiliated with the Ministry of National Education, where the researcher teacher works in the Şehitkamil district of Gaziantep. Data collection tools used are researcher diary, semi-structured interview form, audio recordings, photographs, researcher observation and student products. Descriptive analysis and content analysis were performed on the obtained data. The findings are presented under three main headings: pre-implementation, application process and postimplementation. According to the results, students cannot create their own texts before the application. In the first grade of primary school, dictation and writing activities are generally included. Students do not participate in the process and students' idea generation is not supported. As a result, students cannot create their own texts and stay away from the nature of writing. During the implementation process, the students developed their writing skills through the cognitive apprenticeship method for nine weeks. At the end of the application process, the participants can create their own texts without support. After the application, students continue to be interested in writing. The writing activities applied according to the students' expressions changed their writing skills positively. It was stated by the students that they liked the writing activities in the process, but did not like the times when they had difficulties. While students believe that they can write about a topic they want, they give advice about good writing skills.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3137
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10448650.pdf104486508.82 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.