Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3069
Title: | İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Yaratıcılıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Giresun İli Örneği) |
Other Titles: | Investigation Of Scientific Creativity Of Primary School Fourth Grade Students İn Terms Of Various Variables (Giresun Province Example) |
Authors: | Durmuşoğlu Saltalı, Neslihan Bayrak Özmutlu, Emel Çavuşoğlu, Sibel Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 0000-0002-6912-7080 |
Keywords: | Bilimsel yaratıcılık, bilim eğitimi, yaratıcılık. Scientific creativity, science education, creativity. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | Bu araştırmada, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin bilimsel
yaratıcılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu
amaç doğrultusunda nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır.
Bu amaçla Giresun ili Merkez ilçesinde eğitim gören ilkokul dördüncü sınıf
öğrencilerinden tabakalı örnekleme yöntemiyle 411 tanesiyle çalışma
gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere Hu ve Adey (2002)’in geliştirdiği ve Aktamış
(2007) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Bilimsel Yaratıcılık Ölçeği”
uygulanmıştır. Yapılan analizlerin sonucunda bilimsel yaratıcılık ile cinsiyet
değişkeni açısından kız öğrenciler lehine anlamlı sonuç çıkmıştır. Anne eğitim
durumu açısından anneleri lisans ve üzeri olan öğrencilerin lehine anlamlı
sonuçlar saptanmıştır. Baba eğitim düzeyi açısından babaları lisans ve üzeri
eğitim düzeyinde olan öğrencilerin bilimsel yaratıcılığın özgünlük alt boyutu
puanlarının yüksek olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin kitap okuma alışkanlığı
açısından bilimsel yaratıcılık düzeylerine ilişkin analizlerden kitap okuyanların
lehine sonuçlar elde edilmiştir. Benzer şekilde belgesel izlemekten hoşlanan
öğrencilerin belgesel izlemekten hoşlanmayanlara göre bilimsel yaratıcılık
puanlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Elde edilen bir başka sonuç ise
günlük dijital teknoloji kullanım süresi üç saatten fazla olan öğrencilerin bilimsel
yaratıcılık puanlarının düşük olmasıdır. Ailelerinin gelir durumuna göre ise
öğrencilerin bilimsel yaratıcılık düzeylerinde anlamlı farklılaşma saptanmamıştır In this study, it was aimed to examine the scientific creativity of primary school fourth grade students in terms of various variables. For this purpose, scanning model, one of the quantitative research methods, was used. For this purpose, a study was carried out with 411 primary school fourth grade students studying in Giresun Province Central District, using the stratified sampling method. The "Scientific Creativity Scale" developed by Hu and Adey (2002) and adapted into Turkish by Aktamış (2007) was applied to the students. As a result of the analyzes, a significant result was found in favor of female students in terms of scientific creativity and gender. In terms of maternal education status, significant results were found in favor of students whose mothers were undergraduate or higher. In terms of father's education level, it was found that students whose fathers were at undergraduate or higher education level had high scores on the originality sub-dimension of scientific creativity. Results in favor of those who read books were obtained from the analyzes of the scientific creativity levels of the students in terms of their reading habits. Similarly, students who like to watch documentaries have higher scientific creativity scores than those who don't like watching documentaries. Another result is that students who use digital technology more than three hours a day have low scientific creativity scores. There was no significant difference in the scientific creativity levels of the students according to the income level of their families. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3069 |
Appears in Collections: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10457277.pdf | 10457277 | 1.36 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.