Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/304
Title: | Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı İle Öz Denetim ve Sosyal Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi |
Other Titles: | ANALYZING THE RELATIONSHIP BETWEEN THE DIGITAL GAME ADDICTION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS AND THEIR BOTH SELF-CONTROL AND SOCIAL TENDENCY |
Authors: | Aksel, Neslihan Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Keywords: | digital game, addiction, self-control, social tendency.,Dijital Oyun, Bağımlılık, Öz Denetim, Sosyal Eğilim. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Sosyal Bilimler Entitüsü |
Abstract: | Bu çalışma ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeyi ile öz
denetim becerileri ve sosyal eğilimler arasındaki ilişkilerin belirlenmesini ve dijital
oyun bağımlılığı, öz denetim becerisi ve sosyal eğilimlerin demografik özelliklere
göre nasıl farklılaştığının ortaya konulmasını amaçladığından ilişkisel tarama
modelindedir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında
Ordu ili Ünye ilçe merkezindeki devlet ortaokullarının 7. sınıflarına devam eden
80’i kız, 88’i erkek olan 168 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde
betimsel analiz yöntemi esas alınmıştır. Bu çalışmada SPSS 15.0 programı
yardımıyla veriler analiz edilmiş ve dağılımın özellikleri incelendikten sonra
frekans/yüzde hesaplamaları, bağımsız t testi, tek faktörlü varyans analizi
(ANOVA), Shapiro-Wilks W Testi ve Kolmogorov-Smirnov (K-S) testleri
uygulanmıştır.
Sonuç olarak; araştırmaya katılan ortaokul öğrencilerinin dijital oyun
bağımlılık düzeyleri ile öz denetim becerileri ve sosyal eğilimleri arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ancak dijital
oyun bağımlılığının öz denetim becerilerin alt boyutları olan öz denetim başarısı ve
öz denetim yeterliliklerini negatif yönde düşük düzeyde yordadığı görülmüştür.
Ayrıca dijital oyun bağımlılığı ile sosyal eğilimlerin alt boyutu olan şiddet eğilimi
arasında pozitif yönde düşük düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgulara dayanılarak önerilerde bulunulmuştur., Relational scanning model was used for this research as it aims to identify the relationship between digital game addiction of secondary school students and their both self-control and social tendency, and also to reveal how digital game addiction, self-control and social tendency changes according to the demeographical qualities. The work group of this research is composed of 168 students -80 girls and 88 boys- studying at 7th grades of public schools in Ünye city of Ordu province in the 2017-2018 academic year. Descriptive analyzing method is based on to analyze the data. The data were analyzed by the help of the programme SPSS 15.0 in this research and after analyzing the qualities of distribution, frequency/percentage calculation, independent t test, single factoral variance analysis (ANOVA) , Shapiro-Wilks W test and Kolmogorov-Smirnov (K-S) tests were applied. As a result, it is concluded that there is statistically no meaningful relationship between digital game addiction level,self-control abilities and social tendencies of the secondary school students who attended to this research. However, it is predicted that digital game addiction affects self-control success and self-control sufficiency which are sub-dimensions of self-control abilities, negatively and in a low level. Also, it is concluded that there is a statistically meaningful relationship between digital game addiction and violence tendency, which is a sub-dimension of social tendencies, positively and in a low level. Relying on the data, some suggestions are given |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/304 |
Appears in Collections: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10206299.pdf | 10206299 | 2.12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.