Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/2851
Title: Animasyon Filmlerinde Şiddet: 2014 ve 2015’te Gösterime Giren G Sınıfı Yapımlar Üzerine Bir Analiz
Other Titles: Violence in Animated Films: An Analysis of G-Rated Animated Films That Were Released in 2014 And 2015
Authors: Tağ Kalafatoğlu, Şermin
Ordu Üniversitesi
TR196150
Keywords: Animasyon, Şiddet, Çocuk, Reyting Sistemi, G Sınıfı Filmler
Animated Films, Violence, Children, Rating System, G Rated Films
Issue Date: 2016
Publisher: Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
Citation: Tağ Kalafatoğlu, Ş. (2016)Animasyon Filmlerinde Şiddet: 2014 ve 2015’te Gösterime Giren G Sınıfı Yapımlar Üzerine Bir Analiz.Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi,10, s. 104-128.
Abstract: Medyanın farklı türlerinde yer alan şiddet içeriğinin izleyiciler üzerinde olumsuz etkileri konusu araştırmacıların çalışmalarında sıklıkla odaklandıkları konulardan biri olmuştur. Özellikle genç izler kitlenin medya içeriği tüketimini arttırmasıyla birlikte şiddet unsurlarının onlar üzerindeki olumsuz yansımaları farklı alanlardan araştırmacıların ve uygulamacıların dikkatlerini çekmektedir. Çocukların ve gençlerin yoğun bir biçimde tükettiği medya türlerinden olan animasyon yapımlarının içeriğinde şiddet unsurlarının yer alması; filmlerin hangi izler kitleye uygun olduğunu gösteren bir sistem olan reyting sisteminin de sorgulanmasına yol açmaktadır. Gerçekleştirilen çalışmalar yapımların içerdiği şiddet unsurlarının neler olduğu; ahlaki anlayışlarının şekillenmesinde ve davranışlarını yönlendirmede şiddetin sahip olduğu rol ve bu şiddet içeriğinin çocukların psikolojisine etkisi üzerinde durmaktadır. Araştırmalar okul öncesi çocukların animasyon filmlerindeki karakterlerin şiddet içeren eylemlerini izlemelerinin ardından saldırgan davranışlar sergileyebildiklerini ortaya koymaktadır. Bu türde içeriğe maruz kalan çocukların tahrik edildikleri ve bu enerjilerini başka bir aktiviteye belki de kendi sosyal çevrelerine uygun olmayan bir davranışa dönüştürebildikleri ifade edilmektedir. Çocuklar izlediklerinin gerçek hayattaki durumların doğru bir şekilde temsili olduğunu düşünebilmekte ve gerçek dünyadaki şiddet hakkında çarpık bir görüş geliştirebilmektedirler. Çocukların önemli eğlence kaynaklarından biri olan animasyon filmlerindeki şiddet unsurunu ele alan çalışma çerçevesinde 2014-2015 yıllarında sinemalarda gösterime giren G sınıflandırmasındaki animasyon filmler içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Bu filmlere IMDb: Internet Movie Database’de yapılan araştırma sonucunda ulaşılmıştır. Çalışmada değerlendirilen 11 animasyon filmin toplam süresi 790 dakika olup 21 alt kategoriden oluşan bir veri toplama formu bunları incelemekte kullanılmıştır. Ele alınan filmlerin isimleri şu şekildedir: Rio 2, The Hero of Color City, Agent F.O.X, The Boxcar Children, My Little Pony, The Pirate Fairy, Maya the Bee Movie, Frozen in Time, Curious George, Ooops! Noah is Gone ve Snoopy and Charlie Brown Peanuts. Bu filmlerin biri hariç tamamında fiziksel, psikolojik ve sözlü şiddet unsurlarının yer alması; fiziksel şiddetin sonucunda hedefteki karakterin deneyimlediği acının gösterilmemesi; iyi, kötü ve nötr karakterlerin hepsinin şiddet içeren davranışlar sergilemeleri; ağırlıklı olarak vücutlarını bu şiddet dolu davranışlarda silah olarak kullanmaları gerçekleştirilen analizin sonucunda tespit edilmiştir.
The researchers who study in media and communication field often focus on negative effects of violent content of different genres of media. Especially with increased rate of media consumption by young audiences, potential negative influence on this target group interests researchers from different study areas and people who work in different fields. Animated films are one of the most popular media content that mostly consume by the children and youth. When these films have violent content, it leads to question about the rating system which categorize films with regard to propriety for audiences. The studies has been done on the field mainly focus on the type of violent elements that media genres contain, the main role of violent content in shaping moral understanding and forming behaviour and the impact of violenceo n children’s psychology. The studies reveals that preschool children can exhibit aggressive behavior after watching the violent actions of the characters in children ‘s animated films. The children who exposed these kind of violent content could be provoked and could convert their energy in an inappropriate behavior to their social environment. Children can think what they watch represent correctly in real life situations and can develop a distorted view about real-world violence. This study focus on animated films which are one of the most important entertainment sources for children and young audiences. In the study animated films which are G rated and released in theaters in 2014 and 2015 have been analysed. Content analysis has been used as a research method. Sample of the study contains eleven films and their length is 790 minutes. In the study a content analysis form which has 21 sub-categories has been used. These movies are found with a research on the website of IMDb: Internet Movie Database. Names of these films are as it follows: Rio 2, The Hero of Color City, Agent F.O.X, The Boxcar Children, My Little Pony, The Pirate Fairy, Maya the Bee Movie, Frozen in Time, Curious George, Ooops! Noah is Gone ve Snoopy and Charlie Brown Peanuts. The findings obtained in the study are as it follows: Physical, psychological and verbal violence take place in all but one (The Boxcar Children) of these movies; as a result of physical violence the pain that is experienced by the characters is not demonstrated in the films; all the good, bad and neutral characters exhibit violent behavior; the characters mainly use their bodies as a weapon in the movies.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/2851
Appears in Collections:Sinema ve Televizyon

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ANIMASYON_FILMLERINDE_SIDDET_2014_VE_201.pdf1.9 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.