Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/2846
Title: Türk Blog ve Forum Ortamlarında ‘One Minute’ Çıkışı
Other Titles: One Minute’ Outburst in The Turkish Blogosphere And Forums
Authors: Yılmaz, Mehmet
Ordu Üniversitesi
TR13735
Keywords: Blog, Forum, Çevrimiçi Siyasal leti im, tim Etkisi, Mobilizasyon Kuramı.
Blog, Forum, On-line Political Communication, Push Effect, Mobilization Theory.
Issue Date: 2012
Publisher: Uluslararası Sosyal Ara tırmalar Dergisi
Citation: YILMAZ Mehmet, “Türk Blog ve Forum Ortamlarında ‘One Minute’ Çıkışı”, The Journal of International Social Research, vol. 5, no. 20, ss. 315-332, 2012.
Abstract: Internet, bringing online dimension to the political communication, is described as the new media environment and is offering various opportunities to those who want to use the online environment through blogs and forums for political purposes. From an optimistic aspect, the new media rising with its democratic structure and discussion opportunities within the free and wide public area is increasing its users day by day with a boom hard to follow. In addition to those who provide new contents through blogs and forums they built and the applications they produced; an increase in the number of participants, who through instruments of forums and blogs take part in the channel’s discussion process, is remarkable. Paralel to the dynamism in question the political agenda in the real life is moving into the new media internet and increasing, depending on the user count, political issues and discussions, which take place in the off-line political area, find more response within the online area. In this sense, the political agenda of the off-line area has been carried to the on-line channels and then it is possible to examine how a political issue reflects in the blog and forum environments. In the study, where the online environment has been characterized within the mobilization theory, one examines with the “push effect” approach the consideration of online users in Turkish blogs and forums to Prime Minister Recep Tayyip Erdo an’s 29 January 2009 dated outburst in the “Gaza: Peace in the Middle east” named panel in Davos Summit, which is known in Turkish and world’s media as the “one minute” outburst. While evaluating the political issue in question through examining the 225 blogs and 32 forums most visited between January-April 2009 within the subject, an instrumental analyze on Turkish blogs and forums has also been conducted.
Yeni medya olarak tanımlanan ve siyasal ileti ime çevrimiçi bir boyut kazandıran internet, blog ve forumlar ile çevrimiçi alanı siyasal amaçlarla kullanmak isteyenlere çe şitli olanaklar sunmaktadır. İ yimser görü ş penceresinden, sağ ladığ ı geniş ve özgür kamusal alandaki müzakere olanakları ve demokratik yapısı ile yükselen yeni medya, takip edilmesi güç bir hızla her geçen gün kullanıcılarını artırmaktadır. İnternette kurdukları ve yürüttükleri blog ve forumlar, ürettikleri uygulamalar ile yeni içerikler sağ layanların yanı sıra; blog ve forum enstrümanları üzerinden bu mecralarda müzakere süreçlerine katılanların sayısındaki artı dikkat çekicidir. Söz konusu hareketlilik paralelinde, gerçek yaş amdaki siyasal gündem yeni medya internete ta şınmakta, çevrimdış ı siyasal alanda yer alan siyasal konu ve tartı şmalar kullanıcı sayısına ba lı olarak artarak, çevrimiçi alanda daha fazla kar ılık bulmaktadır. Bu anlamda çevrimdış ı alanın siyasal gündemi, çevrimiçi mecralara ta şınmakta ve herhangi bir siyasal konunun blog ve forum ortamlarına nasıl yansıdı ğı betimlenebilmektedir. Çevrimiçi ortamın mobilizasyon kuramı çerçevesinde karakterize edildiğ i çalı şmada “itim etkisi” adı verilen yaklaş ım ile 29 Ocak 2009 tarihli Davos Zirvesi’nde Baş bakan Recep Tayyip ERDOĞ AN’ın “Gazze: Ortadoğ u’da Barış ” adlı panelde Türk ve dünya medyasında One Minute çıkış ı olarak anılan tavrının Türk blog ve forum ortamlarında çevrimiçi kullanıcılar tarafından nasıl de ğerlendirildi ği irdelenmektedir.Ele alınan siyasal konu Ocak-Nisan 2009 tarihlerinde en fazla girildi i saptanan 225 blog ve 32 forumun incelenmesi yolu ile değ erlendirilirken, konu özelinde Türk blog ve forumları üzerine araçsal bir analiz de gerçekleş tirilmektedir.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/2846
Appears in Collections:Sinema ve Televizyon

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.