Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/2728
Title: Seçmeli Din Derslerini Tercih Eden Öğrencilerin Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Ordu Örneği
Other Titles: The Factors Affecting Students’ Preferences in Choosing Electıve Religious Course (The Case of Ordu Province)
Authors: Gündoğdu, Yusuf Bahri
Ordu Üniversitesi
Keywords: Din Eğitimi, Zorunlu Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi, Seçmeli Din Dersleri, Psikolojik Faktörler
Issue Date: 2015
Publisher: Din Bilimleri Dergisi
Citation: GÜNDOĞDU, Yusuf Bahri. "SEÇMELİ DİN DERSLERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİLERİN TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER: ORDU ÖRNEĞİ." Dinbilimleri Journal 15.2 (2015).
Abstract: Bu çalışmada “Seçmeli Din Derslerini Tercih Eden Öğrencilerin Tercihlerini Etkileyen Faktörler” araştırılmıştır. Ordu ili örneğinde yürütülen çalışma, 2014-2015 öğretim yılında orta öğretim kurumlarında seçmeli din dersi alan öğrencileri kapsamaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli ve anket tekniği kullanılmıştır. Ordu ilinin 5 okulundan elde edilen 658 anket verisi, SPSS paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; öğrencilerin seçmeli din derslerini tercih etmelerinde, öğrencilerin ilgi ve isteğini yansıtan psikolojik faktörlerin “etkili”; aile, arkadaş çevresi ve DKAB öğretmenlerinin olumlu tutum ve yaklaşımları gibi çevresel faktörlerin ise “kısmen etkili” olduğu görülmektedir. Bununla birlikte, öğrencilerin ve DKAB öğretim programının dinî bilgiler açısından yetersiz oluşunun ya da öğrencilerin din ve ilahiyat alanında eğitim alma isteğinin bu tercihlerde hiçbir etkisinin olmadığı anlaşılmaktadır.
Description: In this study “The factors affecting students’ preferences in choosing elective re-ligious course” was investigated. The research conducted in sample of Ordu province, encompasses students who took elective religious course in the sec-ondary education institutions in the 2014-2015 academic year. Relational screening model and questionnaire technique are used in the research. 658 questionnaire data is obtained from 5 schools of the Ordu province are ana-lysed with SPSS packet program. According to research results, it is seen that psychological factors reflecting students’ interest and will are effective while students are preferring elective religious courses; environmental factors such as family, entourage and positive attitudes and approaches of DKAB (acronym for Religious Culture and Ethical Knowledge) teachers are partially effective on students’ preferences. In addition to this, it is understood that inadequate of students and of DKAB curriculum in terms of religious knowledges or academic factors as students’ education willing in field of theology have no effect on these preferences. Keywords Religious Education, Obligatory Lesson of The Religious Culture and Ethical Knowledge
URI: http://www.dinbilimleri.com/DergiTamDetay.aspx?ID=962&Detay=Ozet
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/2728
Appears in Collections:Felsefe ve Din

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SEÇMELİ DİN DERSLERİNİ SEÇEN ÖĞRENCİLERİN TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER.pdf806.34 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.