Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/1860
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBayat, Seher-
dc.date.accessioned2022-08-16T10:25:21Z-
dc.date.available2022-08-16T10:25:21Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationKSBD, Hüseyin Hüsnü Tekışık Özel Sayısı (Cilt 1) İlkbahar 2015, y. 7, s. 241-251en_US
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/1860-
dc.description.abstractdeğerlendirilmesi ve okula başlama yaşına göre sesli okuma başarı düzeyleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmanın modeli "betimleyici, tarama modeli"dir Araştırma Ordu ili Merkez ilçesinde öğrenim gören 3406 birinci sınıf öğrencisinden şans yoluyla seçilen 174 birinci sınıf öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Öğrencilerin sesli okuma başarı düzeylerini değerlendirmek için metin okutulmuş ve okuma becerileri "Okuma Becerisi Gözlem Formu" ile değerlendirilmiştir. Öğrencilerin okula başlama ayına göre sesli okuma başarı düzeyleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek için Tek Yönlü Varyans yapılmıştır. Araştırma sonucunda birinci sınıf öğrencilerinin sesli okuma başarı düzeylerinin yeterli olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Bir diğer bulgu ise 60-66 ayında okula başlayan birinci sınıf öğrencilerinin 67 ve üstünde okula başlayan öğrencilere göre sesli okuma başarı düzeylerinde negatif yönde anlamlı bir fark olduğudur.en_US
dc.description.abstractThe aim of the study is to determine the success levels of oral reading skills of rst graders in primary school and to investigate the success levels according to the variable school-starting month. Model of the research is "descriptive model". Research was used for observation techniques. The research was carried out with 174 rst grade students in the province of Ordu. The oral reading success levels of students were evaluated through "Reading Skills Observation Form". Whether there is a meaningful difference between the oral reading success levels according to school starting month was analysed using One Way Anova. The data was analysed by using statistical methods such as percentage values, frequency, standard deviation and arithmetic mean. According to the research results, it was established that their oral reading success levels were sufcient when the total scores the rst graders achieved in the reading skills observation form were examined. However, it was found that the abilities to read fast and uently, to read by paying attention to the stress, intonation and quotations, to read without rereading, and to read letters, syllables and words without stopping were medium-level.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherKaradeniz Sosyal Bilimler Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subject60-66 Aylık İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerien_US
dc.subject60-66 Months Old First Grade Studentsen_US
dc.subjectİlkokuma Yazma Öğretimien_US
dc.subjectOral Reading Success Levelen_US
dc.subjectSesli Okuma Başarı Düzeyien_US
dc.subjectTeaching Basic Reading and Writingen_US
dc.titleİlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Sesli Okuma Becerilerinin Okula Başlama Yaşına Göre Değerlendirilmesien_US
dc.title.alternativePrimary School First Year Students' Success on Oral Reading According to School Starting Ageen_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
dc.contributor.authorIDTR52792en_US
Appears in Collections:Temel Eğitim Bölümü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KARADENİZ.pdf485.5 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.