Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/1767
Title: | Öğrenme ve Öğrenmeye Katılım Hakkında Sınıf Öğretmenleri Ne Düşünüyorlar? |
Other Titles: | What Do Primary School Teachers Think About Learning Process And Student’s Engagement To Learning |
Authors: | Kuruyer, Hayriye Gül Özsoy, Gökhan Özsoy, Sibel Tabak, Hasan Ordu Üniversitesi TR10286 TR124124 TR126397 TR35516 |
Keywords: | Behavioural Engagement Bilişsel Katılım Cognitive Engagement Davranışsal Katılım Duyuşsal Katılım Emotional Engagement Learning Engagement Learning Process Öğrenme Süreci Öğrenmeye Katılım |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi |
Citation: | Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi – Sayı 35 – Ocak 2013 |
Abstract: | Bu araştırmanın amacı; sınıf öğretmenlerinin öğrenme süreci ve öğrencilerin öğrenmeye katılımı hakkındaki
görüşlerini belirlemektir. Araştırma sekiz sınıf öğretmeniyle yürütülmüştür. Araştırmada; katılımcılarla, öğrencilerin
öğrenmeye katılımına ve öğrenme sürecine ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla on iki açık uçlu sorudan oluşan
yarı yapılandırılmış bir görüşme yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular; katılım, katılımı etkileyen
faktörler, öğrenci açısından katılım ve öğretmen açısından katılım olmak üzere dört tema altında toplanmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgular incelendiğinde; öğretmenlerin katılımı ve öğrenme sürecini davranışsal
boyutta değerlendirdikleri, bilişsel ve duyuşsal boyuta ilişkin değerlendirmeler yapmadıkları görülmüştür. Buna göre;
öğretmenlerin öğrenmeye katılım ve öğrenme süreci hakkında farkındalıklarının zayıf olduğu kanısına varılabilir. The purpose of the present study is to determine the opinions of classroom teachers about learning process and students’ engagement in learning. The study was carried out with eight classroom teachers. In the present study, a semi-structured interview consisting of twelve open-ended questions was administered to the participants to elicit their opinions about students’ engagement in learning and learning process. The findings obtained from the interviews were grouped under four main themes as engagement, factors affecting engagement, student engagement and teacher influence on student engagement. When the findings of the present study are analyzed, it is seen that the teachers evaluate the engagement and learning process in terms of behavioral dimension yet they do not make any evaluation related to cognitive and affective dimensions. Based on the results, teachers’ awareness about learning engagement and learning process can be considered to be weak. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/1767 |
Appears in Collections: | Temel Eğitim Bölümü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
199-214.pdf | 944.96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.