Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/1766
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKuruyer, Hayriye Gül-
dc.contributor.authorÖzsoy, Gökhan-
dc.date.accessioned2022-08-16T07:49:45Z-
dc.date.available2022-08-16T07:49:45Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationDumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 32 (2), 229-238en_US
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/1766-
dc.description.abstractPrediction and evaluation which are metacognitive skills called calibration. Test calibration is a measure of difference of current test score and predicted score. With this respect, the purpose of this study is to investigate primary school fifth grade students’ problem solving achievement and their test calibration, and the relationship between problem solving skills and calibration skills including prediction and evaluation. One hundered twenty five students enrolling to fifth grade are participated in the study. Students’ problem solving skills and their test calibration status were measured by administering the Problem Solving Achievement Test (PCAT) which is developed by the authors. The results of the study revealed that there is no significant releationship between problem solving achievement and test calibration (r = 0.091, p > .05); additionally results also showed that there is a significant negative relationship (r = - 0.816, p < .01) between problem solving achievement and confirmed test calibration.en_US
dc.description.abstractÜstbilişsel beceriler arasında yer alan tahmin ve değerlendirme, kalibrasyon becerisi olarak kabul edilmektedir. Test kalibrasyonu ise, tahmin edilen test puanı ile gerçekleşen test puanı arasındaki farkın incelenmesi yoluyla elde edilmektedir. Bu bilgiler ışığında bu araştırmanın amacı, matematiksel problem çözme başarısının ölçülmesi yoluyla öğrencilerin test kalibrasyonu becerilerini belirlemek ve problem çözme başarı puanları ile karşılaştırma yoluyla kalibrasyon becerileri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, 2011 yılında Aksaray ilinde 125 ilköğretim beşinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırma sonunda problem çözme başarısı ile test kalibrasyonu puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunamazken (r = 0.091, p > .05); problem çözme başarısı ile doğrulanmış test kalibrasyon puanları arasında negatif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur (r = - 0.816, p < .01). Diğer yandan öğrencilerin problem çözme başarı düzeylerine göre kalibrasyon puanlarının anlamlı biçimde farklılık gösterdiği [t(123)= 19.36, p < .01, η2= .75] görülmüştür.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherDumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCalibrationen_US
dc.subjectKalibrasyonen_US
dc.subjectMetacognitionen_US
dc.subjectProblem Çözme Başarısıen_US
dc.subjectProblem Solvingen_US
dc.subjectTest Calibrationen_US
dc.subjectTest Kalibrasyonuen_US
dc.subjectÜstbilişen_US
dc.titleBilmenin İllüzyonu: Matematiksel Problem Çözme ve Test Kalibrasyonuen_US
dc.title.alternativeIllusion Of Knowing: Test Calibration of Mathematical Problem Solvingen_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
Appears in Collections:Temel Eğitim Bölümü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
229-238.pdf228.66 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.