Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/1765
Title: | Problem Çözme Becerisi İle Matematik Başarısı Arasındaki İlişki |
Other Titles: | The Relationship Between Problem Solving Skills and Mathematical Achievement |
Authors: | Özsoy, Gökhan Ordu Üniversitesi |
Keywords: | İlköğretim Matematik Öğretimi Matematik Başarısı Mathematical Achievement Mathematics Education Problem Çözme Problem Solving |
Issue Date: | 2005 |
Publisher: | Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi |
Citation: | GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 25, Sayı 3 (2005) 179-190 |
Abstract: | Bu araştırmada; ilköğretim 5. sınıfta problem çözme becerisi ile matematik dersi
başarısı arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın çalışma evrenini, Ankara İli
Çankaya İlçesi’nde bulunan iki ilköğretim okulunun 5. sınıflarından ikişer şubede
öğrenim gören 107 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada ele alınan problem ve alt
problemlere ilişkin verileri elde etmek amacıyla çoktan seçmeli test maddelerinden
oluşan; “Matematik Başarı Testi” ve “Problem Çözme Beceri Testi” kullanılmıştır.
Araştırma sonunda; ilköğretim 5. Sınıf matematik başarısı ile problem çözme becerisi
arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki bulunduğu görülmüştür. The basic purpose of this research is to determine the relation between fifth grade primary school students’ mathematical achievement and problem solving skills. The study carried out on the 107 fifth grade students of two schools selected in Çankaya Region in Ankara, Turkey. In order to obtain data on the question and the sub-questions of this research, two multiple choice mathematical achievement tests have been administered to all students in the study. Analyses have shown that there is a significant and positive relation between mathematical achievement and problem solving skills. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/1765 |
Appears in Collections: | Temel Eğitim Bölümü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2005-3-179-190-9.pdf | 236.88 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.