Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/1757
Title: | Prospective Preschool Teachers’ Metacognitive Awareness |
Other Titles: | Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri |
Authors: | Günindi, Yunus Özsoy, Gökhan Ordu Üniversitesi |
Keywords: | Metacognition Metacognition Awareness Okulöncesi Öğretmen Adayı Pre-scholl Education Prospective Teachers Üstbiliş Üstbilişsel Farkındalık |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Elementary Education Online |
Citation: | Elementary Education Online, 10(2), 430-440, 2011. İlköğretim Online, 10(2), 430-440, 2011 |
Abstract: | Bu araştırmada, okulöncesi öğretmenliği lisans programında öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının
üstbilişsel farkındalık durumlarını incelenmesi ve farkındalık düzeylerinin cinsiyet, sınıf düzeyi ve mezun
oldukları lise türü bakımından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaçla, üç farklı üniversitenin okulöncesi
öğretmenliği lisans programlarında öğrenim görmekte olan toplam 183 öğrenciye (166 kız, 17 erkek), MAI
(Metacognitive Awareness Inventory – Üstbilişsel Farkındalık Envanteri) uygulanmıştır. Araştırma, 2010 yılı
Nisan ayı içinde yürütülmüştür. Uygulama sonunda toplanan veriler analiz edildiğinde, okulöncesi öğretmeni
adaylarının orta-üst düzeyde bir üstbilişsel farkındalığa sahip oldukları görülmüştür. Diğer yandan öğretmen
adaylarının üstbilişsel farkındalık puanlarının sınıf düzeyine göre dördüncü sınıflar lehinde farklılaştığı (F =
4.72, p < .05, f = .23), fakat cinsiyet (t = .60, p > .05) ve mezun oldukları lise türü (F = 1.21, p > .05) bakımından
anlamlı bir farklılık bulunmadığı görülmüştür. The purpose of this research is to analyze prospective preschool teachers’ metacognitive awareness and to find out whether a significant difference exists according to gender, grade, and the types of high school they have graduated. For this purpose, Metacognitive Awareness Inventory was applied to a total of 183 students -166 female and 17 male- from three different universities. The research was conducted in the spring semester of 2009-2010 academic year. Results of the study revealed that prospective teachers have a medium-high level metacognitive awareness. Besides, the results also showed that there is no significant difference between females and males with respect to their metacognitive awareness. Additionally, a significant difference is found with respect to prospective teachers’ grade (F = 4.72, p < .05, f = .23), and no significant difference is found with respect to the types of high school they have graduated (F = 1.21, p > .05). |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/1757 |
Appears in Collections: | Temel Eğitim Bölümü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
v10s2m4.pdf | 274.23 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.