Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/1755
Title: | İlk Okuma-Yazma Öğretimi Üzerine Bir Gözlem |
Other Titles: | An Observation on First Reading & Writing Education |
Authors: | Aydın, İlker Ordu Üniversitesi |
Keywords: | Adjacent Italic Writing Bitişik Eğik Yazı First Reading & Writing Education İlk Okuma-Yazma Öğretimi Method of Sentence Based on the Voice Ses Temelli Cümle Yöntemi |
Issue Date: | 2007 |
Publisher: | Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, 38. ICANAS |
Citation: | Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi ICANAS 38, 183-225, Ankara, Türkiye |
Abstract: | New education program based on reading & writing in primary school in
Turkey has been started with 2005-2006 academic year. It is aimed to grow
persons whom can think, understand, ask, learn to learn, use to information and
solve problems with this new program. In this way, one passed to the method
of sentence based on the voice. Reading education is begun firstly from voices.
Starting from voice one takes not into consideration alphabetic order but phonetic
structure of Turkish, easiness of writing of letters, reasonable syllable and
effectiveness of produce of letters. Straight basic writing method is abandoned
and adjacent italic writing method is accepted with new education program. A basic reason of beginning to write with adjacent italic writing is to make easy to
period of reading & writing education with the method of sentence based on the
voice. The great difficulty which we observed at the method of sentence based
on the voice is open syllable and syllabication problem in reading context and
difficulties appears with adjacent italic writing in writing context because of not
growing student’s hand muscle up sufficiently. Difficulty in writing is also for the
teachers themselves. This study based on first term observation of first writing &
reading period of first class students of tree different classes in a private primary
school in the city of VAN. Türkiye’de ilk okuma-yazma öğretimi 2005-2006 eğitim öğretim yılıyla birlikte yeni müfredat programına göre yapılmaktadır. Bu yeni program ile ilköğretim birinci sınıftan itibaren etkili bir okuma-yazma öğretimini gerçekleştirmek; düşünen, anlayan, sorgulayan, öğrenmeyi öğrenen, bilgiyi kullanabilen ve sorun çözebilen bireylerin yetişmesi amaçlanmaktadır. Böylece ses temelli cümle yöntemi uygulamasına da geçilmiştir. Okuma öğretimine önce seslerden başlanır. Seslerden başlanırken alfabedeki sıralama değil, Türkçenin ses yapısı, harflerin yazım kolaylığı, anlamlı hece ve kelime üretmedeki işlekliği dikkate alınır. Yeni müfredat programıyla birlikte “dik temel yazı” yöntemi terk edilerek “bitişik eğik yazı” yöntemine geçilmiştir. Bitişik eğik yazıyla yazmaya başlamanın temel gerekçelerinden biri “bitişik eğik yazı”nın, sentez yöntemine uygun olmasından ses temelli cümle yöntemi ile okuma-yazma öğrenme sürecini kolaylaştırmasıdır. Ses temelli cümle yönteminde bizim gözlemlediğimiz en büyük zorluk, okuma bağlamında “açık hece” ve “heceleme” sorunu; yazma bağlamında da öğrencilerin el kaslarının fazla gelişmemesinden dolayı bitişik eğik yazının ortaya çıkardığı güçlüklerdir. Yazmadaki zorluk öğretmenlerin kendileri için de geçerlidir. Bu çalışma, Van’da özel bir ilköğretim okulunda, üç sınıftan oluşan birinci sınıf öğrencilerinin ilk okuma-yazma süreçlerinin birinci dönem gözlemine dayanmaktadır. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/1755 |
Appears in Collections: | Temel Eğitim Bölümü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
B3 (1).pdf | 42.7 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.