Bu çalışmanın temel amacı 7. Sınıf Fen Bilimleri öğretim programında yer alan
“Güneş Sistemi ve Ötesi” ünitesinde ki Astronomi kavramların da modelleme tekniği
ve bilgisayar destekli rehber materyali kullanılmasının öğrencilerin akademik
başarılarına, yaratıcı düşünmelerine ve mantıksal düşünme becerilerine etkisini
araştırmaktır. Deneysel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış araştırma
deseniyle yürütülen bu çalışma, Ordu ili Altınordu ilçesinde yer alan bir devlet
okulun da öğrenim gören biri deney biri kontrol olmak üzere toplam 66 7. Sınıf
ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. 2018 – 2019 eğitim öğretim yılı güz
yarıyılında yürütülen bu çalışmada, deney grubunda mevcut öğretim programına
dayalı öğretim ile birlikte araştırmacı tarafından ünite kavramlarına yönelik
geliştirilen bilgisayar destekli materyal ve modelleme tekniği ile geliştirilen modeller
dersler esnasında kullanılırken, Kontrol grubunda ise sadece mevcut öğretim
programına dayalı öğretim kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak;
Akademik Başarı Testi (ABT), Mantıksal Düşünme Grup Testi (MDGT) ve Bilimsel
Yaratıcılık Ölçeği (BYÖ) kullanılmıştır. Toplanan nicel veriler için; Shapiro – Wilk
Normallik Testi, Wilcoxon İşaret Testi, Mann – Whitney U Testi, Bağımlı
Örneklemler t Testi, Bağımsız Örneklemlerle t Testi kullanılmıştır. Çalışmanın
sonucunda, Modelleme ve Bilgisayar Destekli Öğretim uygulanan deney grubu
öğrencilerinin, Akademik Başarıları, Bilimsel Yaratıcılıkları ve Mantıksal Düşünme
Becerileri, kontrol grubunda yer alan öğrencilere göre anlamlı derecede yüksek
olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlardan yola çıkarak, Astronomi Konusunda
Modelleme ve Bilgisayar Destekli uygulamalarının büyük öneme sahip olduğu
düşünülmektedir.,
The main purpose of this study is to explore the effect of modelling technique and
computer supported guide material on astronomy concepts from the unit of “Solar
System and Beyond”, which takes part in 7th grade science education curriculum, on
the students’ academic achievements, creative thinkings and cognitive skills. This
study, which is a semi-structured research design among experimental research
methods, was carried out with 66 7th grade students from an experimental and a
control group in a public school in Altınordu district from city of Ordu. In this study,
which was performed in 2018-2019 educational year, while in the experimental
group, science education based teaching, computer supported material designed for
unit concepts by the researcher and the models designed with modelling techniques
were used, in the control group only science education based method was used.
Academic Achievement Test (AAT), Logical Thinking Group Test (LTGT) and
Scientific Creativity Scale (SCS) were used for the data collection tools in the study.
Shapiro-Wilk Normality Test, Wilcoxon Signed Test, Mann-Whitney U Test,
Dependent Samples t Test and Independent Samples t Test were used for the
quantitative data collected. At the end of the study, it was found that academic
success, scientific creativity and cognitive skills of the experimental group applied
modelling and computer supported teaching were significantly higher than the
control group. On the basis of the results obtained, it is thought that modelling on
astronomy subject and computer supported applications have great importance.