dc.contributor.advisor |
Çil, Elif |
|
dc.contributor.author |
Akgül, Ertuğrul |
|
dc.date.accessioned |
2024-07-11T06:11:53Z |
|
dc.date.available |
2024-07-11T06:11:53Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.date.submitted |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5440 |
|
dc.description.abstract |
Gardner’ın çoklu zeka teoriminde 9 zeka türünden birisi olan mantıksal matematiksel zeka problem çözme, analitik düşünme, soyut kavramları sembollere dökme gibi becerileri içerisinde bulundurur. Fen öğretimi öz yeterlilik inancı kavramı ise öğretmenlerin öğrencilerine fen öğretirken hem kendilerine karşı duydukları özgüven hem de fene karşı olan genel hakimiyetidir. Araştırma da fen bilimleri öğretmen adaylarının mantıksal-matematiksel zeka düzeyi ile fen öğretimi öz yeterlilik inancı arasındaki ilişkiyi tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecinde nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır ve örneklem seçimi seçkisiz rastgele model ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Karadeniz bölgesinde bulunan farklı 4 devlet üniversitesinin eğitim fakültelerinde öğrenim görmekte olan ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf fen bilimleri öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini 323 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada verileri toplama sürecinde demografik özellikleri tespit etmek için ‘‘Kişisel Bilgiler Formu’’ mantıksal matematiksel zeka düzeyini ölçmek için Özden tarafından 1997 yılında türkçeye uyarlanan ve 10 maddeden oluşan ‘‘Mantıksal-Matematiksel Zeka Düzeyi Ölçeği’’ ve fen öğretimi öz yeterlilik inanç düzeyini tespit etmek için Altıncelep tarafından 2022 yılında geliştirilen ve 7 alt faktör ve toplamda 41 maddeden oluşan ‘‘Fen Öğretimi Öz Yeterlilik İnancı Ölçeği’’ kullanılmıştır. Toplanan veriler jamovi programı ile analiz edilmiştir. Mantıksak-matematiksel zekâ düzeyi ile akademik ortalama arasında anlamlı farklılık olmadığı tespit edilirken, fen öğretimi öz yeterlilik inancı ile akademik ortalama arasında 3.0 üzeri ortalama sahip öğretmen adaylarının lehine olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Mantıksal-matematiksel zeka düzeyi cinisyet değişkeni açısından incelendiğinde erkek öğretmen adaylarının lehinde istatiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilirken fen öğretimi öz yeterlilik inancı ile cinsiyet açısından istatiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilememiştir. Mantıksal-matematiksel zekâ düzeyi ile sınıf düzeyi arasında 2. sınıflara karşı Sınıflar lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilirken, fen öğretimi öz yeterlilik inancının sınıf düzeyi açısından dördüncü ve ikinci sınıf düzeyleri arasında dördüncü sınıf lehinde istatiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre mantıksal matematiksel zekâ ile fen öğretimi öz yeterlilik inancı arasında pozitif yönde orta dereceli anlamlı bir ilişkinin varlığından bahsedilebilir. |
en_US |
dc.description.tableofcontents |
In Gardner's theory of multiple intelligences, logical-mathematical intelligence encompasses skills such as problem-solving, analytical thinking, and translating abstract concepts into symbols. The concept of self-efficacy in science teaching is the self-confidence teachers have when teaching science and their overall mastery of the subject. This research aims to determine the relationship between the level of logical-mathematical intelligence of science teacher candidates and their self-efficacy belief in science teaching. The study uses a quantitative research method, the survey method, for data collection. The sample selection is done through a random sampling model. The sample consists of second-, third-, and fourth-year science teacher candidates from four different state universities in the Black Sea region during the 2023-2024 academic year. The sample size is 323 teacher candidates. A "Personal Information Form" is used to determine demographic characteristics in the data collection process. The "Logical-Mathematical Intelligence Level Scale," adapted into Turkish by Özden in 1997, is employed to measure logical-mathematical intelligence, and the "Science Teaching Self-Efficacy Belief Scale," developed by Altıncelep in 2022, consisting of 7 sub-factors and a total of 41 items, is used to determine science teaching self-efficacy belief. The collected data is analyzed using the Jamovi program.
While there was no significant difference between the level of logical- mathematical intelligence and the academic average, a significant difference was found in favor of teacher candidates with an academic average above 3.0 regarding science teaching self-efficacy belief. When examined in terms of gender, a statistically significant difference was found in favor of male teacher candidates in the level of logical-mathematical intelligence. However, no statistically significant difference was found in science teaching self-efficacy belief. Regarding the class level, a statistically significant difference was found in favor of fourth-year students regarding science teaching self-efficacy belief. In contrast, second-year students showed a significant difference in the level of logical-mathematical intelligence. The results suggest a moderately significant positive relationship between logical- mathematical intelligence and science-teaching self-efficacy belief. |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Fen Bilimleri Öğretmen Adayları, Zekâ, Öz Yeterlilik |
en_US |
dc.subject |
Science Teacher Candidates, Intelligence, Self-Efficacyce and science teaching self-efficacy belief. |
en_US |
dc.title |
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Mantıksal/Matematiksel Zeka Alanı ile Fen Öğretimi Öz Yeterlilik İnancı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi |
en_US |
dc.title.alternative |
Investigation of the Relationship Between Logical/Mathematical Intelligence Field and Self-Efficient Beliefs of Candidante Science Teachers |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.department |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
en_US |
dc.contributor.authorID |
0000-0003-1420-8729 |
en_US |
dc.contributor.authorID |
0000-0001-8042-5866 |
en_US |