Ödev öğrencide sorumluluk duygusunu geliştiren, konunun tekrar edilmesi ve
pekiştirilmesi amacıyla öğretmen tarafından öğrencilere verilen ders dışı
etkinliklerdir. Ödevler eğitim programının ayrılmaz bir parçasıdır. Ödevler aile
iletişim ve etkileşim sürecini olumlu yönde etkileyen, okul ile aile arasında köprü
görevini üstlendiği bir öğretim aracıdır. Bu çalışmada fen bilimleri öğretmenlerinin
eğitimde ödevin kullanılmasına yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın evrenini, Türkiye genelinde MEB’e bağlı ortaokullarda görev yapan
38400 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmamızda örneklem
büyüklüğümüz 380 olarak belirlenmiştir.
Fen bilimleri öğretmenlerinin eğitimde ödevlerin kullanılmasına yönelik
görüşlerinin incelenmesi ve betimlenmesi amacıyla yürütülen bu çalışmada tarama
yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanma sürecinde anket tekniği kullanılarak, fen
bilimleri öğretmenlerinin ödeve yönelik görüşleri tespit edilmiştir. Araştırmaya
katılan öğretmenlerin görüşleri betimsel istatistik ve betimsel analiz yoluyla analiz
edilmiştir.
Sonuç olarak, fen öğretmenlerinin genel olarak ödev konusunda olumlu
düşüncelere sahip oldukları görülmüştür. Uygulanan ankette fen öğretmenleri;
araştırma ödevlerinin öğrencide merak uyandırması, yaratıcı düşünme becerisi ve
sorumluluk kazandırması adına önemli bir ödev türü olduğunu dile getirmiştir. Aynı
zamanda öğretmenler, fen dersinde verilen ödevlerin öğrencide dil, duyuşsal, sosyal,
bilgi toplama ve problem çözme becerilerinin gelişmesine de katkı sağladığını
düşünmektedir. Bunun yanında fen bilgisi öğretmenlerinin araştırma ödevlerinin
daha etkili olduğunu düşünmekle birlikte derste test teknikli ödevleri daha sık tercih
ettikleri görülmüştür.
Homework is an extracurricular activity given to students by the teacher for
the purpose of repeating and reinforcing the subject, which develops the student's
sense of responsibility. Assignments are an integral part of the educational program.
Homework is a teaching tool that positively affects the family communication and
interaction process and acts as a bridge between the school and the family. This study
aimed to examine the views of science teachers on the use of homework in
education. The population of the research consists of 38,400 science teachers
working in secondary schools affiliated with the Ministry of Education throughout
Turkey. In our research, our sample size was determined as 380.
The scanning method was used in this study, which was conducted to
examine and describe the opinions of science teachers about the use of homework in
education. By using the survey technique during the data collection process, science
teachers' opinions about the homework were determined. The opinions of the
teachers who participated in the research were analyzed through descriptive statistics
and descriptive analysis.
As a result of these analyses, it was seen that science teachers generally had
positive thoughts about homework. In the applied survey, science teachers; He stated
that research assignments are an important type of assignments in terms of arousing
curiosity in students, gaining creative thinking skills and responsibility. At the same
time, teachers consider the contribution of what is taught in science branches to the
records of students' language, affective, social, information gathering and problem
solving skills. In addition, it has been determined that although science teachers think
that research assignments are more effective, they prefer assignments with test
techniques more frequently in class.