Amaç: Bu çalışma acil servise başvuran hastaların hastalık algıları ile memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde gerçekleştirilen araştırmanın örneklemine 256 acil servis hastası dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Hastalık Algısı Ölçeği (HAÖ) ve Acil Servis Hasta Memnuniyet Ölçeği (ASHMÖ) kullanılarak Aralık 2022-Haziran 2023 tarihleri arasında yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak araştırmacı tarafından toplanmıştır. Veriler, SPSS for Windows 25 paket programı ile analiz edilmiş ve p˂0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan acil servis hastalarının hastalığın başlangıcından beri ve hastalığıyla ilgili en fazla ağrı, yorgunluk ve baş ağrısı şikayetleri yaşadığı, hastalık algısı ölçeği hastalık hakkındaki görüşleri alt boyut puan ortalamasının 114.92±15.50, hastalık nedenleri alt boyut puan ortalamasının 50.55±15.68 ve acil servis hasta memnuniyet ölçeği puan ortalamasının 48.16±15.69 olduğu belirlenmiştir. Ayrıca hastaların hastalık hakkındaki görüşleri ve hastalık nedenleri ile hasta memnuniyeti arasında pozitif yönde zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Acil servis hastalarının hastalık algısı ve acil servis memnuniyet düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğu ve hastalık algılarının hasta memnuniyetini pozitif yönde etkilediği belirlenmiştir.
Aim: This study was conducted to examine the relationship between disease perceptions and satisfaction levels of patients applying to the emergency department.
Material and Method: 256 emergency room patients were included in the sample of the descriptive and relationship-seeking study. The data of the study were collected by the researcher using the Personal Information Form, Illness Perception Scale (IPS) and Emergency Department Patient Satisfaction Scale (EDPSS) using face-to-face interview technique between December 2022 and June 2023.The data were analyzed with the SPSS for Windows 25 package program and evaluated at the p˂0.05 significance level.
Results: The emergency department patients who participated in the study experienced the most pain, fatigue and headache complaints since the beginning of the disease and related to the disease, the disease perception scale opinions about the disease sub-dimension mean score was 114.92±15.50, the disease causes sub-dimension mean score was 50.55±15.68 and the emergency department patient satisfaction It was determined that the average score of the scale was 48.16±15.69. In addition, it was determined that there was a weak, positive, statistically significant relationship between patients' opinions about the disease, the causes of the disease, and patient satisfaction.
Conclusions: It was determined that the illness perception and emergency service satisfaction levels of emergency department patients were above average and that illness perceptions positively affected patient satisfaction.