dc.contributor.advisor |
Özata, Cüneyt |
|
dc.contributor.author |
Ada, Yaren |
|
dc.date.accessioned |
2024-04-18T08:13:51Z |
|
dc.date.available |
2024-04-18T08:13:51Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.date.submitted |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5382 |
|
dc.description.abstract |
This
study focused on the postmodern fragmented individual as a result of the aim of constant
modernization and examine d two striking plays from the British Theatre of the 1990s with the
objective of analyzing the atmosphere in which it exists from a social and aesthetic perspective:
Martin CrimpCrimp’s Attempts on Her Life and Mark RavenhillRavenhill’s Some Explicit Polaroids Before
delving into the examination of these two plays, an exploration of societal understanding, u tilizing
concepts such as Zygmunt Bauman's liquid modernity and liquid society, was undertaken to
comprehend the societal resonance of images conveyed through theatrical texts and the
background of these implications. The sociological perspective of Bauman was employed in this
regard. For the analysis of postmodern depictions, Bauman's insights on consumer society and
globalization were referred to. These analyses revealed that in the world where the modern
individual is confined, there is a quest for escap e. The crisis created by this escape has paved the
way for a postmodern society. Further, studying these theatrical works through Bauman's lens
revealed perspectives on the complex interaction of postmodernism and contemporary social
structures. W hen exami ned in the context of postmodernity and aesthetics, t hese plays
emphasize d the significance of theatre as a mirror for the fragmented world and individual. |
en_US |
dc.description.abstract |
Bu
çalışma, durmaksızın modernleşme gayesinin bir getirisi olarak postmodern parçalanmış
bireye odaklanmış ve varolduğu atmosferi sosyal ve estetik açıdan analiz etme amacıyla
19901990’ların İngiliz Tiyatrosundan iki çarpıcı oyunu incelemiştir Martin CrimpCrimp’in Yaşamı Üzerine
Teş ebb üsler ve Mark RavenhillRavenhill’in Bazı Açık Polaroidler Toplumsal düzene radikal bir
başkaldırının getirisi kimlik bunalımının ve belirsizliğin zirvede olduğu her iki oyunu da
incelemeden ö nce, tiyatro metinleri aracılığıyla iletilen imgelerin, toplumda karşılığını ve bu
imaların arka planını anlamak iç in Zyg munt Bauman ’ın akışkan modernite ve akışkan toplum
kavramları başta olmak üzere toplum anlayışı araştırılmış ve Bauman sosyolojisinden
faydalanılmıştır. Postmodern tasvirlerde, tüketim toplumu ve küreselleşme üzerine Baumancı
tahlillere başvurulmuştur. Bu tahliller, modern bireyin hapsolduğu dünyada bir kaçış aradığını
ortaya koymuştur. Bu kaçışın yarattığı kriz ise postmodern topluma zemin oluşturmuştur. Bunun
yanı sıra, bu tiyatro eserlerini Bauman merceğinden incelemek, postmodernizm ile çağdaş
toplumsal yapılar arasındaki karmaşık etkileşime dair içg ö rü ler sa ğlamıştır. Postmodernite ve
estetik bağlamında incelenen bu oyunlar, parçalanmış dünyaya ve bireye ayna niteliğinde olan
tiyatronun önemini vurgulamıştır |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Zygmunt Bauman, Postmodern Period British Theatre, Ravenhill, Crimp |
en_US |
dc.subject |
Zygmunt Bauman, Postmodern Dönem Ingiliz Tiyatrosu, Ravenhill, Crimp |
en_US |
dc.title |
The Postmodern Fulcrum of Mark Ravenhill's‘ Some Explicit Polaroids’ and Martin Crimp's‘ Attempts on Her Life’ in the Light of Zygmunt Bauman's Sociology |
en_US |
dc.title.alternative |
Zygmunt Bauman'ın Sosyolojisi Işığında Markravenhıll'in ‘Some Explıcıt Polaroıds’ ve Martın Crimp'in‘Attempts on Herlıfe’ Adlı Oyunlarının Postmodern Dayanak Noktası |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.department |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |
dc.contributor.authorID |
0000-0002-9179-9537 |
en_US |
dc.contributor.authorID |
0000-0002-9934-1918 |
en_US |