DSpace Repository

Kırsalda ve Kent Merkezinde Görev Yapan Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretim Programına Bağlılıkları: Bir Durum Çalışması

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tabak, Sanem
dc.contributor.author Doğuş, Feryad
dc.date.accessioned 2024-04-18T08:12:51Z
dc.date.available 2024-04-18T08:12:51Z
dc.date.issued 2024
dc.date.submitted 2024
dc.identifier.uri http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5376
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı, kırsalda ve kent merkezinde görev yapan ortaokul öğretmenlerinin öğretim programına bağlılıklarını belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden bütüncül çoklu durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim ve öğretim yılının 2. döneminde, Ordu ilinin Altınordu, Perşembe, Fatsa, Ünye, Gürgentepe, Gölköy ilçelerinde, Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okullarında görev yapan 36 ortaokul öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın yapıldığı okullar, amaçlı örnekleme yöntemlerinden aykırı durum örnekleme yöntemi ile kırsal ve kent merkezi olarak iki zıt uçta belirlenmiştir. Çalışma grubunu oluşturan 36 öğretmen ise yine amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Öğretmenlerin belirlenmesindeki ölçütler, en az 5 yıllık deneyime sahip olmaları ve ortaokul branş öğretmeni olmalarıdır. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış bireysel görüşme formu ile elde edilmiştir. Araştırma verileri nitel araştırmaya uygun şekilde tematik analiz yöntemiyle analiz edilerek bulgular saptanmıştır. Bulgular saptanırken kodlar, kategoriler ve temalar elde edilmiş ve öğretmenlerin görüşlerini yansıtmak için doğrudan alıntılara yer verilmiştir. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin öğretim programına bağlılıklarına ait yaptıkları tanımlar, öğretim programına bağlı kalan öğretmen özellikleri ve öğretim programına bağlılığı etkileyen faktörler temalarında bulgular elde edilmiştir. Kırsalda ve kent merkezinde görev yapan öğretmenlerin, öğretim programına bağlılık kavramına ilişkin genel olarak tasarlanan programın aslına sadık kalınarak uygulanması, uygulamanın niteliğinin sağlanması ve bütünlük yönünde görüşler bildirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Kırsalda ve kent merkezinde görev yapan ortaokul öğretmenlerinin öğretim programına bağlı kalan öğretmen özelliklerine ilişkin görüşleri incelendiğinde, öğretim programına bağlı kalan öğretmenleri kuralcı, disiplinli, klasik, rutin ve yeniliklere açık olmayan olarak betimledikleri, bazı öğretmenler ise sorumluluk sahibi, donanımlı, planlı ve düzenli, işini yapan, öğrencilerin gelişimine destek veren öğretmen olarak tanımladıkları görülmüştür. Çalışmada son olarak kırsalda ve kent merkezinde görev yapan öğretmenlerin öğretim programını etkileyen faktörler kapsamında öğrenci özellikleri, program özellikleri, öğretmen özellikleri, bölgesel özellikler, ekonomik özellikler, kültürel özellikler, kurumsal özellikler, merkeziyetçi eğitim sistemi, sınav sistemi, öğretmen eğitimleri, olağanüstü durumlar, denetim ve siyasi durumlar kategorilerinde görüş bildirdikleri görülmüştür. en_US
dc.description.abstract The purpose of this study is to determine the commitment of middle school teachers working in rural and urban areas to the curriculum. In the research, the holistic multiple case study design, one of the qualitative research methods, was used. The study group consisted of 36 middle school teachers working in state schools affiliated with the Ministry of National Education in the districts of Altınordu, Perşembe, Fatsa, Ünye, Gürgentepe, and Gölköy of Ordu province during the second semester of the 2022-2023 academic year. The schools included in the study were determined as rural and urban extremes using the outlier sampling method, one of the purposive sampling methods. The 36 teachers who constituted the study group were selected using the criterion sampling method, another purposive sampling method. The criteria for selecting teachers were having at least 5 years of experience and being a middle school subject teacher. The data of the research were obtained through semi-structured individual interview forms. The research data were analyzed using thematic analysis method suitable for qualitative research, and findings were determined. While determining the findings, codes, categories, and themes were obtained, and direct quotations were included to reflect the teachers' views. As a result of the research; findings were obtained in the themes of definitions made by teachers regarding their commitment to the curriculum, teacher characteristics adhering to the curriculum, and factors affecting commitment to the curriculum. It was concluded that middle school teachers working in rural and urban areas generally expressed opinions in line with adhering to the curriculum concept, ensuring the implementation of the designed program as originally intended, ensuring the quality of implementation, and integrity. When the opinions of middle school teachers working in rural and urban areas regarding teacher characteristics adhering to the curriculum were examined, it was observed that some teachers described adhering teachers as rule-oriented, disciplined, classic, routine, and open to innovations, while some teachers described them as responsible, equipped, planned, organized, doing their job, and supporting the development of students. Finally, in the study, it was observed that middle school teachers working in rural and urban areas expressed their views in the categories of student characteristics, program characteristics, teacher characteristics, regional characteristics, economic characteristics, cultural characteristics, institutional characteristics, centralized education system, examination system, teacher trainings, extraordinary situations, supervision, and political situations within the scope of factors affecting the curriculum. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Öğretim programı, Öğretim programına bağlılık, Öğretim programına bağlılığı etkileyen faktörler. en_US
dc.subject Curriculum, Curriculum fidelity, Factors affecting commitment to the curriculum. en_US
dc.title Kırsalda ve Kent Merkezinde Görev Yapan Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretim Programına Bağlılıkları: Bir Durum Çalışması en_US
dc.title.alternative The Curriculum Fidelity of Secondary School Teachers Working in Rural and Urban Centers: A Case Study en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Ordu Üniversitesi en_US
dc.contributor.department Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US
dc.contributor.authorID 0000-0002-8905-4042 en_US
dc.contributor.authorID 0009-0005-7900-5270 en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account