Sinema karma yapısı sayesinde bütün sanat dallarını bünyesinde barındıran yapıdadır. Geniş kitlelere hitap eden bu yapısıyla sunduğu ticari amacın yanı sıra izleyicinin hayatına farklı bir soluk, bir renk katmayı hedeflemiştir. Sinemanın farklı sanat disiplinleriyle olan ortaklığına değinen bu çalışmanın amacı Akira Kurosawa sinemasının ve metinleri okuma yöntemi olan metinlerarasılık kavramıyla bağlantılı yanlarının öne çıkarılmasını hedeflemiştir. Bu doğrultuda yönetmenin öne çıkan filmlerine kısaca değinilmiş incelenen filmleri ve afişleri detaylı incelenmiştir. Tezin ilk kısmında metinlerarasılık kavramı incelenmiş, resim ve sinema dallarındaki örneklendirmelerine yer verilmiştir. İkinci kısımda ise Akira Kurosawa Sineması ele alınarak metinlerarasılıkla öne çıkan filmlerinden bahsedilip asıl incelenecek olan Dreams Filmi'nin çözümlemesi yapılmıştır. Bu film sekiz ayrı hikayeden oluşmuştur. Filmde yönetmenin izleyiciye sunduğu görsel şölen tadındaki temel tasarım öğeleriyle oluşturduğu sahneler, Kurosawa'nın sınır tanımayan yaratıcı ifade dilinin gücünü gözler önüne sermektedir. Filmlerde geçen öğelerin Japon Kültürüyle olan bağlantılarına değinilmiştir. Grafik sanatlarda önemli yer kaplayan afiş, kısa ömürlü tanıtım aracı işleviyle haberleşme gücünün modern çağa ayak uyduran etkili yöntemlerindendir. Vermek istediği mesajı net ve kısa sürede aktaran afiş her alanda tercih edilmiştir. Kurosawa'nın incelenen filmlerinin afiş çeşitleri, renk, kompozisyon, içerdiği metinsel düzenlemeleriyle çözümlenmiştir. Tasarımlarda izleyicide yarattığı psikolojik etkilerle renklerin gücünden yararlanılmıştır. Oluşturulan afişlerde kullanılan yazının izleyiciye aktarımı sırasında anlaşılırlığı önemlidir. Estetik değerler ışığında verilen mesajın algılanır olması ve afişte kullanılan diğer öğelerle bir bütünlük sağlayabilmesi oldukça önemlidir. Bu bağlamda film sahnelerindeki temel tasarım öğelerinin kullanımı ve afişlerin çözümlemesi ele alındıktan sonra renkler genel olarak incelenmiştir. Son olarak yönetmenin hayalinde canlandırdığı sahneleri resmetmesiyle ortaya çıkan tablo güzelliğindeki storyboardlarına örnekler verilmiştir.
Thanks to its mixed structure, cinema has all the branches of art. In
addition to its commercial purpose, it aims to add a different color to the life of
the audience. The aim of this study, which touches on the partnership of cinema
with different art disciplines, aims to highlight the aspects of Akira Kurosawa
cinema and its aspects related to the concept of intertextuality, which is the
method of reading texts. In this respect, the prominent films of the director were
briefly mentioned and the films and posters examined were examined in detail.
In the first part of the thesis, the concept of intertextuality is examined
and the examples in the branches of painting and cinema are given. In the second
part, Akira Kurosawa Cinema was discussed and the prominent films were
mentioned. This film consists of eight stories. In the film, the scenes created by
the director with the basic design elements of the visual feast taste show the power
of Kurosawa's creative language without borders. The connections of the elements
in the films with Japanese culture are mentioned.
The poster, which occupies an important place in graphic arts, is one of
the effective methods of communication power that keeps pace with the modern
age with its short-lived promotional tool function. The banner which conveys the
message it wants to give in a clear and short time has been preferred in every
field. The poster types, color, composition and textual arrangements of
Kurosawa's films were analyzed. In the designs, the power of colors was used
with the psychological effects created by the audience. The clarity of the text used
in the posters created during the transfer to the audience is important. It is very
important that the message given in the light of aesthetic values is perceived and
can be integrated with the other elements used in the poster. In this context, the
use of basic design elements in film scenes and the analysis of posters are
examined and colors are examined in general
Finally, the examples of the storyboards that are created by the director's
paintings are given.