Komedi tarihte alt sınıfların bir eğlence türü olarak ortaya çıkmıştır. Bu
eğlence türü zamanla Şekillenerek, kendine özgü çizgiler ve olgular belirleyerek
etkinliğini sürdürmeye devam etmiştir. Güldürü türü gelişimini artırdıkça sadece
alt sınıfların değil, herkesin eğlendiği, benimsediği bir tür haline gelmiştir.
Tiyatrolarda, romanlarda ve hikâyelerdeki güldürü, zaman içerisinde kendini
sinemada da göstermeye başlamıştır. Filmlerde kullanılmaya başlayan güldürü
türü zamanla amaç ve araç olarak etkinliğini artırmaya devam etmiştir. Günümüz
dünya sinemasında çekilen güldürü filmleri insanları eğlendirirken düşündürmeyi
de hedeflemektedir. Bu anlayış ülkemiz sinemasında da aynı etkiyi göstermiş, bu
doğrultuda filmler çekilmiştir. Türkiye sinema tarihinde önemli bir yeri olan
Yeşilçam sinemasında çekilen komedi filmleri, zamanla birçok yönetmen
tarafından bir mesaj içeriği olarak seyirciye sunulmaya başlamıştır. Yeşilçam
sinemasının en önemli yönetmenlerinden biri olan Ertem Eğilmez, bu anlamda en
güzel örnekleri seyirciye sunan isimlerdendir. Çalışmanın ana konusunu birçok
filmlerinde güldürürken düşündüren, eleştiren, vermek istediği mesajı güldürü
türünü kullanarak izleyiciye aktaran Ertem Eğilmez sineması oluşturmaktadır.
Çalışmamızda yöntem olarak içerik analizi yönteminden faydalanılmıştır. Ertem
Eğilmez‟in; Sev Kardeşim, Mavi Boncuk, Salak Milyoner, Köyden indim şehre,
Hababam Sınıfı, Süt Kardeşler, Gülen Gözler, Erkek Güzeli Sefil Bilo, Banker
Bilo, Namuslu filmlerinin içerik analizi gerçekleştirilerek; Ertem Eğilmez‟in
çektiği güldürü filmlerinde verilen toplumsal ve siyasal eleştirel mesajların
çözümlenmesi amaçlanmaktadır.
Comedy has emerged as a kind of entertainment of subclasses in history.
This type of entertainment was shaped over time and continued to be effective by
identifying unique lines and facts. As the genre of laughter increases its
development, it has become a kind that it adopts, not only the lower classes, but
also everyone. In theaters, novels and stories, laughter started to show itself in
cinema. The type of laughter that began to be used in films continued to increase
its effectiveness as a tool and purpose over time. The laughter films taken in
today's world cinema aim to make people think while they entertain people. This
understanding has the same effect in our country's cinema and films have been
taken accordingly. YeĢilçam comedy films shot in Turkey has an important place
in the history of cinema, the audience began to be offered a post as director of
content by many times. Ertem Eğilmez, one of the most important directors of
YeĢilçam cinema, is one of the most beautiful examples in this sense. The main
subject of the study is Ertem Eğilmez, who makes the laughter of many films
suggesting, criticizing and conveying the message to the audience using the type
of laughter. Content analysis method was used as method in our study. Ertem
Eğilmez; Sev Brother, Blue Beads, Salak Millionaire, Village to Indim City,
Hababam Class, Milk Brothers, Smiley Eyes, Miss Miss Miserable Bilo, Banker
Bilo, Honorable films are analyzed content; It is aimed to analyze social and
political critical messages given by Ertem Eğilmez.,