Bu araştırmanın amacı ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin matematik
başarılarını belirlemeye yönelik, geçerli, güvenilir ve birbirine eş değer olan
testler geliştirmektir. Bu doğrultuda 3. ve 4. sınıfta bulunan matematik
kazanımları incelenerek aralarında kritik kazanım olanlar belirlenmiştir.
Belirlenen bu kazanımlara yönelik en az üçer madde yazılmış ve bu maddeler
uzmanların görüşlerine sunulmuştur. Uzmanlardan gelen dönütlere göre gerekli
düzeltmeler yapılarak 3. ve 4. sınıfın deneme uygulamalarının her biri için 80 soru
seçilmiştir.
Testlerin deneme ve final uygulamaları, ilgili sınıf düzeyindeki
kazanımların tamamını görmüş olan bir üst sınıftaki öğrencilerle Ordu ilinde
yürütülmüştür. Nihai testlere madde seçerken maddelerin ayırt edicilik değerleri
göz önünde bulundurularak testlerde belirlenen kritik kazanımların her birine
yönelik madde bulunmasına dikkat edilmiştir. İlkokul 3. sınıf testlerine 28’er soru,
4. sınıf testlerine 22’şer soru seçilmiştir.
İlkokul 3. sınıf testlerinin final uygulamaları 202 ilkokul 4. sınıf öğrencisi
ile ilkokul 4. sınıf testlerinin final uygulamaları ise 221 ortaokul 5. sınıf
öğrencisiyle yürütülmüştür. Elde edilen veriler doğrultusunda gerekli
düzenlemeler yapılarak testlere son şekilleri verilmiştir. İlkokul 3. sınıf testlerinin
KR-20 güvenirlik katsayıları sırasıyla 0.834 ve 0.814; ortalama güçlük değerleri
sırasıyla 0.627 ve 0.628 bulunmuştur. İlkokul 4. sınıf testlerinin KR-20 güvenirlik
katsayıları ise sırasıyla 0.841 ve 0.828; ortalama güçlük değerleri sırasıyla 0.610
ve 0.625 bulunmuştur. İlkokul 3. sınıf testleri arasındaki Spearman korelasyon
katsayısı 0.880, 4. sınıf testleri arasındaki Spearman korelasyon katsayısı 0.829
olarak hesaplanmıştır.
Ölçme araçlarının yapı geçerliğini incelemek amacıyla testler final
uygulamasına katılan öğrencilerin yanında geliştirildikleri sınıf seviyesinin bir alt
sınıfında öğrenim gören öğrencilere de uygulanmıştır. Yapılan analizler
sonucunda testlerin yapı geçerliğinin sağlandığı görülmüştür. Araştırmanın
sonucunda ilkokul 3. ve 4. sınıfa yönelik eş değer matematik başarı testleri
oluşturulmuştur.
The purpose of this research is developing reliable, valid and equivalent
tests which are directed to determining the 3rd and 4th class students math
success. İn this direction, the learning outcomes of maths lesson during 3rd and
4th classes have been analyzed and critical learning outcomes have been
determined. For these learning outcomes , at least 3 matters have been writen and
those matters have been presented fort he experts view. According to the
feedbacks which have come from experts, necessary corrections have been made
and 80 questions have been selected for 3rd and 4th class trial applications.
The trial and final applications of test have been carried out in Ordu
province with upper class students who achieved all the learning outcames. While
choosing the matters for final tests, considering the distinguishing valuations of
the matters, we have paid attention to the matters which must have been found
out for each critical learning outcomes. 28 question have been selected for 3rd
class tests and 22 questions have been selected for 4th class tests.
The final practice of the 3rd classes tests have been carried out with 202
primary school students, the final practice of the 4th classes tests have been
carried out with 221 secondary school students. According to the obtained data,
the necessary corrections have been done and the final form have been given. The
KR-20 reliability parameters of primary 3rd class tests have been found out as
respectively 0.834 and 0.814; the average difficulty value have been found out as
respectively 0.627 and 0.628. The KR-20 reliability parameters of primary 4th
class tests have been found out as respectively 0.841 and 0.828; the average
difficulty value have been found out as respectively 0.610 and 0.625. The
coefficient of Spearman correlation among the primary 3rd class tests have been
calculated as 0.880, the coefficient of Spearman correlation among the primary
4th class tests have been calculated as 0.829.
For analyzing the construct validity of assessment instruments, those tests
have been performed low level students beside the students who joined the final
performance. As the result of analysis, it has been seen that the tests provided the
construct validity. As a result of this research, equivalent maths tests for primary
3rd and 4th classes, have been formed.