As in every sector, organizational management in the health sector plays an important role in the institution being successful and achieving its goals. Health care is a phenomenon that reminds individuals of the need for collective work. The aim of this study was to determine the relationship between the perceptions of mushroom management and collective justice in healthcare organizations. The sample for the study, using the relational survey model, consisted of 410 healthcare professionals. The Mushroom Management Scale and Collective Justice Scale were used to collect data. SEM path analysis revealed that there was a significant negative relationship between the mushroom management scale sub-dimensions and collective justice variable. In addition, a significant effect was found between these variables. Based on the demographic data of the participants, mushroom management sub-dimensions and collective justice perceptions of participants differed significantly according to the institution they worked in. It is thought that health institution managers who are transparent, honest and open, especially in information sharing, instead of using mushroom management style, who include employees in decision-making processes, and who adopt a more sharing management style will increase employees' trust in the organization and management as well as their perceptions of collective justice.
Her sektörde olduğu gibi sağlık sektöründe de organizasyonel yönetim, kurumun başarısında ve hedeflere ulaşılmasında önemli bir rol oynamaktadır. Sağlık ise, kolektif bir çalışmanın gerekliliğini hissettiren bir olgudur. Mantar Yönetimi ile Kolektif Adalet kavramları ayrı ayrı ele alınsa da bu kavramlara ilişkin çalışma oldukça sınırlıdır. Bu çalışmanın amacı, sağlık kurumlarında "Mantar Yönetimi" ve "Kolektif Adalet" algıları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. İlişkisel tarama modeli benimsenen çalışmanın örneklemini 410 sağlık çalışanı oluşturmaktadır. Çalışma, Aralık 2021-Nisan 2022 tarihleri arasında Ordu/Türkiye ilinde bulunan iki kamu ve üç özel hastanedeki sağlık çalışanları üzerinde yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında "Mantar Yönetimi Ölçeği" ve "Kolektif Adalet Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 ve LISREL 8.71 yazılım programlarında analiz edilmiştir. Araştırmanın yapıldığı sahada görev yapan sağlık çalışanlarında "Mantar Yönetimi" ve "Kolektif Adalet" algısının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. YEM yol analizi ile "Mantar Yönetimi" ölçeği alt boyutları (bağımsız) ile Kolektif Adalet (bağımlı) değişkeni arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca söz konusu değişkenler arasında anlamlı etki bulunduğu görülmüştür. Katılımcıların demografik verilerinden cinsiyete göre mantar yönetim algısının anlamlı farklılık gösterdiği; kolektif adalet algısının cinsiyete göre anlamlı farklılaşmadığı; mantar yönetim ölçeği “güç kaybı endişesi” ve “katılımcı yönetim eksikliği” alt boyutlarının cinsiyete göre anlamlı farklılaştığı; “yetersiz bilgi paylaşımı” alt boyutu algısının cinsiyete göre anlamlı farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Mantar yönetim algısının erkeklerde daha yüksek bulunduğu tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcıların çalıştıkları kuruma göre mantar yönetim ve kolektif adalet algılarının anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Sağlık kurumları yöneticilerinin mantar yönetim tarzını benimsemek yerine, özellikle bilgi paylaşımı konusunda şeffaf, dürüst ve net olmaları, çalışanların karar alma süreçlerine dahil edilmesi, güç kontrolü sağlamak yerine daha paylaşımcı bir yönetim tarzının benimsenmesinin çalışanların kuruma ve yönetime güvenini artıracağı gibi kolektif adalet algılarını da olumlu yönde artıracağı düşünülmektedir. Mantar yönetim ve kolektif adalet kavramları ilişkisinin ilk kez ele alındığı bu çalışmanın bulguları literatürdeki boşluğu doldurarak bundan sonra yapılacak diğer çalışmalara ve konunun gelişimine katkı sağlayacağı beklenmektedir. Çalışma sonunda teorik, pratik ve yönetsel çıkarımlarda bulunulmuştur. Gelecek çalışmalara yönelik olarak mantar yönetim ile kolektif adalet kavramlarının ayrıca kişilik, kültür, teknolojik liderlik, stratejik yönetim, örgütsel güven, motivasyon gibi kavramlar ile ele alınması gerektiği önerilmektedir.