Çin’in Wuhan kentinde başlayan COVID-19 tüm dünyayı etkilemiş insan ölümlerini azaltmak
için dünyada bazı tedbirler alınmaya gidilmiştir. Bu bağlamda ülkemizde yüz yüze eğitime ara
verilerek uzaktan eğitim çalışmaları yapılmaya başlanmıştır. Daha önce yükseköğretimde
uygulanan uzaktan eğitimin ilk kez ilk ve orta dereceli okullarda uygulanması nedeniyle
öğretmen, öğrenci ve veli açısından farklı yansımaları olmuştur. Bu araştırmanın amacı sosyal
bilgiler dersinde uzaktan eğitim sürecinde ev ödevlerine yönelik öğretmen, öğrenci ve velilerin
görüşlerini almaktır. Nitel bir araştırma olan bu çalışma nitel araştırma desenlerinden biri olan
“olgu bilim (fenomenoloji)” deseni kapsamında yürütülmüştür. Araştırma Ordu ili içerisinde yer
alan devlet okullarındaki ilkokul 4.sınıf ve ortaokul 5, 6, ve 7. Sınıfla ilgili olan 20 öğretmen, 20
öğrenci ve 20 veli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı içinde yer alan
gelişigüzel(kazara) ve kartopu örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme
tekniği kapsamında önceden hazırlanan veli ve öğretmene 9 soru, öğrenciye 10 tane açık uçlu
soru çevrimiçi ortamlarda paydaşlara yöneltilmiştir. Sorulara verilen yanıtlar MAXQDA
programına aktarılıp içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiştir. Ardından cevaplardan yola
çıkılarak kod belirlemesi yapılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre paydaşların çoğu ev
ödevlerini pekiştirme olarak görmüştür. Ayrıca uzaktan eğitim sürecinde verilen sosyal bilgiler
dersi ev ödevlerinin ulaştırılmasında, değerlendirmesinde ve takibinde Whatsapp uygulamasının
yoğun olarak kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.
COVID-19, which started in Wuhan, China, affected the whole world and some measures
started to be taken in the world to reduce human deaths. In this context, face-to-face education
was suspended and distance education studies started to be carried out in our country. Distance
education, which was previously implemented in higher education, had different reflections on
teachers, students, and parents due to its application for the first time in primary and secondary
schools. The aim of this study is to get the opinions of teachers, students, and parents about
homework given during the distance education period on the social studies lesson. This study,
which is a qualitative research, was conducted within the scope of the "phenomenology"
pattern, which is one of the qualitative research designs. The research was conducted with 20
teachers, 20 students, and 20 parents who were associated with primary school 4th grade,
secondary school 5th, 6th, and 7th grade students in public schools in Ordu province. In the
research, random (accidental), and snowball sampling were used as the method which were
within the qualitative research approach were used. Within the scope of the semi-structured
interview technique, 9 questions which were prepared in advance for the teachers and parents,
and 10 open-ended and pre-prepared questions for the students were asked to the participants in
an online environment. The answers to the questions were transferred to the MAXQDA
program and evaluated using the content analysis method. Then, the code was determined based
on the answers. According to the results of the research, most of the participants considered the
homework as a reinforcement. Moreover, it was concluded that the ‘WhatsApp’ application was
used extensively to deliver, evaluate, and follow-up the homework given in social studies
lessons during the distance education period.