Çalgı performansı; müzik eğitiminin aşamalarından biridir. Bir müzik aletini çalabilmek, bedensel hareketler gerektiren ve yüksek düzeyde beceri isteyen bir aktivitedir. Çalgı performansının verimli olması için kişinin el, kol, parmak ve göz hareketlerini kontrollü kullanması ve kaslarını çalgı çalmaya uygun hale getirmesi gerekmektedir. Aksi takdirde kişi kendi beden farkındalığının bilincinde olmadığında, müzikal gelişimi sağlama sürecinde fiziksel birtakım rahatsızlıklar meydana gelebilmektedir. Bu durum uzun yıllar çalgı icrasından kaynaklı mesleki deformasyona uğrayan profesyonel flüt icracılarında da görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, çalgısını icra ettiği süreçte fiziksel sınırlılıklarının bilincinde olmayarak kaslarını zorlayan flüt icracılarında oluşan bedensel rahatsızlıkların neler olduğunu, oluşan bu rahatsızlıklara yönelik uygulanan tedavi süreçlerini ortaya koymaktır. Profesyonel flüt icracılarının müzisyen sağlığını korumak adına verdikleri öneriler, yaşanabilecek rahatsızlıklara dikkat çekmek adına önemli görülmektedir.
Bu araştırma betimsel bir çalışma olup, nitel araştırma yöntemlerinden fenomolojik (olgu bilimsel) modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma için yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuş ve bu form 6 profesyonel flüt icracısına uygulanmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz tekniğiyle incelenmiştir. İcracıların yaşadıkları mesleki rahatsızlıkların neler olduğuna, rahatsızlık yaşayan icracıların tedavi süreçlerine, müzisyen sağlığını korumak için uygulanan yöntemlere yönelik yorumlarına ve mesleki rahatsızlıkların önlenmesi adına verilen önerilere ilişkin bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda; çalışmaya katılan icracıların flüt çalımından kaynaklı sırt ağrısı, boyun fıtığı, el bileği kisti, tenisçi ve golfçü dirseği, karpal tünel sendromu ve omuz ağrısı yaşadıkları bilgisine ulaşılmıştır. Katılımcılara uygulanan tedavi yöntemleri ise botoks enjeksiyon, ameliyat, kuru iğne, ağrı kesici iğne, klinik pilates ve fizyoterapi şeklinde gerçekleşmiştir. Uygulanan tedavilerin katılımcılarda olumlu etki yarattığı fakat yaşadıkları rahatsızlıkları tümden yok etmediği bulgusuna ulaşılmıştır.
Instrument performance is one of the stages of music education. Playing a musical instrument is an activity that requires bodily movements and needs a high level of skill. It is essential to have sufficient muscle strength to play the instrument. It is necessary to be able to control the movements of the hands, arms, fingers and eyes and to make the muscles suitable for playing an instrument. It is expected from a person to have a sufficient skill to play an instrument after he/she has gained full control of his/her body. Otherwise, when the person is not conscious of his/her own body awareness and does not control it, some physical discomforts may occur during the musical development. Also this situation is seen in professional flute performers, who have been exposed to professional deformation due to playing the instrument for many years. The aim of this research is to have necessary information about physical ailments that occur in professional performers who force their muscles without being aware of their physical limitations in the process of playing their instrument during the music education stage, and to learn the treatment processes for these disorders. In line with the information learned, it is important to emphasize the importance of musicians' health, warm-up and exercise activities, to draw attention to the physiological disorders that can be compared in line with the information obtained from the artists, and to take various precautions against the disorders that may occur.
This research is a descriptive study and was carried out with a phenomenological model, one of the qualitative research methods. A semi-structured interview form was created for the research and this form was applied to 6 professional flute performers. The data obtained from the interviews were analyzed with the descriptive analysis technique, which is one of the qualitative research methods. In this study, the findings related to the occupational disorders experienced by the performers, their treatment processes, their comments on the methods applied to protect the musician's health and the suggestions given for the prevention of occupational disorders were reached. As a resut of the research, it was found that the performens participating in the study experienced back pain, neck hernia, wrist cyst, tennis player andgolfer‟s ditse, carpal tunnel syndrome andshoulder pain causedby flüte playing. The treatment methods opplied to participants were botokx injection, surgery, dry needle, pain relief needle, clinical pilates and physiotherapy. It was found that the applied treatments had a positive effect on the participants, but did not completely eliminate the oilments they experienced.