Bu araştırma üniversite öğrencilerinin kendini sabotaj ve otantiklik düzeyleri arasındaki ilişkiyi
incelemeyi amaçlamaktadır. Kendini sabotaj ile otantiklik düzeyinin cinsiyet, sosyo ekonomik
düzey ve yaşa göre farkılığına bakılması da diğer amaçlar arasındadır. Çalışmaya katılan
öğrenciler 149 ’u erkek, 205’i kadın olmak üzere 354 kişiden oluşmaktadır. Düşük sosyoekonomik düzeyde 25 kişi, orta sosyo-ekonomik düzeyde 288 kişi, yüksek sosyo-ekonomik
düzeyde 41 kişi bulunmaktadır. Katılımcıların yaş ortalması 20,53’tür. Elde edilen veriler
Kişisel Bilgi Formu, Kendini Sabotaj ve Otantiklik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Puanların
çözümlenmesi SPSS 25 programı kullanılarak yapılmıştır.
Katılımcıların kendini sabotaj düzeyi toplam puanı ile dış etkiyi kabullenme alt boyutu arasında
olumlu ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Kendini sabotaj düzeyi toplam puanı ile kendine
yabancılaşma alt boyutu arasında olumlu ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Kendini sabotaj
düzeyi toplam puanı ile otantik yaşam alt boyutu arasında olumsuz ve anlamlı bir ilişki
bulunmuştur. Dolayısıyla kendini sabotaj ile otantiklik arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki
saptanmıştır. Otantiklik arttıkça kendini sabotaj azalmakta, otantiklik azaldıkça kendini sabotaj
artmaktadır. Cinsiyete göre kendini sabotaj düzeyi, dış etkiyi kabullenme, kendine yabancılaşma
ve otantik yaşam alt boyutları puanları arasında anlamlı farklılık görülmemiştir. Sosyo
ekonomik düzeye göre kendini sabotaj düzeyi ve otantiklik alt boyutları olan dış etkiyi
kabullenme, otantik yaşam ve kendine yabancılaşma alt boyutları puanları arasında anlamlı
farklılık görülmemiştir. Yaşa göre kendini sabotaj düzeyi toplam puanı arasında anlamlı
farklılık yoktur. Ancak otantiklik ölçeği alt boyutlarından dış etkiyi kabullenme ile yaş
değişkeni arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen
bulgular konu ile ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve ileride yapılabilecek çalışmalar için
öneriler sunulmuştur.
This research aims to examine the relationship between university students' self-handicapping
and authenticity levels. Examining the difference between self-handicapping and authenticity
level according to gender, socio-economic level and age is among other purposes. The students
participating in the study consisted of 354 people, 149 of whom were men and 205 were
women. There are 25 people in the low socio-economic level, 288 people in the middle socioeconomic level, and 41 people in the high socio-economic level. The average age of the
participants is 20.53. The data obtained were collected using the Personal Information Form,
Self-Sabotage and Authenticity Scale. Analysis of the scores was done using the SPSS 26
program.
A positive and significant relationship was found between the self-handicapping total score of
the participants and the acceptance of external influence sub-dimension. A positive and
significant relationship was found between the self-handicapping level total score and the selfalienation sub-dimension. A negative and significant relationship was found between the selfhandicapping level total score and the authentic life sub-dimension. Therefore, a significant
negative relationship was found between self-handicapping and authenticity. As authenticity
increases, self-handicapping decreases, and as authenticity decreases, self-handicapping
increases. There was no significant difference between the scores of self-handicapping level,
acceptance of external influence, self-alienation and authentic life sub-dimensions according to
gender. There was no significant difference between the scores of accepting external influence,
authentic life and self-alienation, which are the sub-dimensions of self-handicapping and
authenticity, according to socio-economic level. There is no significant difference between the
total score of self-handicapping level according to age. However, a negative significant
relationship was found between acceptance of external influence, one of the sub-dimensions of
the authenticity scale, and the age variable. The findings obtained from the research were
discussed within the framework of the literature on the subject and suggestions for future
studies were presented.