Bu araştırma 6.sınıf öğrencilerinin gerçekçi matematik uygulamaları
bağlamında matematiksel iletişim düzeylerini belirlemek üzere yapılmış nitel bir
çalışmadır. Araştırma Güneydoğu Anadolu bölgesinde bulunan bir ortaokulda 2022-
2023 eğitim-öğretim yılı içinde ölçüt örnekleme yöntemi kullanarak seçilmiş 12
öğrenci ile yapılmıştır. Bu araştırmada öğrencilerin gerçekçi matematik uygulamaları
bağlamında matematiksel iletişim düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Veriler
GME problemleri, görüşmeler, ses kayıtları ve gözlemler yoluyla toplanmış;
araştırmanın problemleri doğrultusunda analiz edilmiştir. Bireysel uygulamalarda
öğrencilerin matematiksel iletişim düzeyleri sıfırın altında, yetersiz ve kısmen yeterli
bulunurken grup çalışmalarında matematiksel iletişim düzeyleri kısmen yeterli,
yeterli ve yapıcı düzey olarak belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin
bireysel olarak çalıştıkları gerçekçi matematik eğitimi problemlerinde matematiksel
iletişim düzeylerinin alt düzeylerde olduğu saptanmıştır. Grup çalışmalarında ise
öğrencilerin matematiksel iletişim düzeylerinin daha üst düzeylerde olduğu
görülmüştür.
This research is a qualitative study to determine the mathematical communication
levels of 6th-grade students in the context of realistic mathematical applications. The
research was conducted in a secondary school in the Southeastern Anatolia region with 12
students selected using the criterion sampling method in the 2022-2023 academic year. The
aim of this study was to determine students' mathematical communication levels in the
context of realistic mathematical practices. Data were collected through GME problems,
interviews, audio recordings, and observations and analyzed in line with the problems of the
study. In individual applications, students' mathematical communication levels were found to
be below zero, inadequate, and partially adequate, while in group work, their mathematical
communication levels were found to be partially adequate, adequate, and constructive. As a
result of the study, it was found that students' mathematical communication levels were at
low levels in realistic mathematics education problems that they worked on individually. In
group work, on the other hand, students' mathematical communication levels were found to
be at higher levels.