Türkiye diğer komşu ülkeler ile olan kıyıları ve jeopolitik coğrafi konumu gereğince Ro-Ro taşımacılığı büyük bir önem arz etmektedir. Kara yolundan ve demiryolu vasıtasıyla gelen yükler, Türkiye’ye kıyı olan diğer ülkelere Ro-Ro ve Ro-La denizyolu taşımacılığı ile kombine bir taşımacılık yapılmaktadır. Ülkemizde hızla gelişmekte olan Ro-Ro taşımacılığının ithalat ve ihracata olan katkısı, ülke ekonomisinde büyük bir öneme sahiptir. Karadeniz Bölgesi’nde faaliyet gösteren ve ülkemizin Ro-Ro taşımacılığı alanında en aktif limanlarından bir tanesi de Samsun limanıdır. Samsun limanından yapılan Ro-Ro taşımacılığı miktarları göz önüne alındığında ülkemizin dış ticaretine önemli bir oranda katkı yaptığı görülmektedir. Bu çalışmada, Samsun limanında yapılan Ro-Ro taşımacılığı incelenmiş olup, ileriye yönelik yük tahminlemesi yapılmıştır. Bu amaçla yapay sinir ağları ve zaman seri analizi yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Çalışmada girdi değişkenleri olarak 2009 - 2021 yılları arasında limana gelen Ro-Ro gemi sayısı, nüfus değerleri, özel kapsamlı TÜFE göstergesi (taze meyve – sebze) ve ihracat değerleri kullanılmış, çıktı değişkeni olarak ise Ro-Ro gemileri ile taşınan yük miktarları kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda Samsun limanının gelecek 27 ay için Ro-Ro taşımacılığında rıhtım, liman sahası, operasyon alanı olarak yeterli olacağı görülmüştür. Böylelikle kullanılan yapay sinir ağları ve zaman seri analizi yöntemlerinin Ro-Ro taşımacılığı yük tahminlemesi için doğru bir değerlendirme aracı görülmektedir. Samsun limanı için yapılan bu çalışmada kullanılan yöntem diğer limanlar içinde kullanılabilir. Ayrıca Ro-Ro yük taşımacılığı için farklı yöntemler kullanılarak tahminlemeler yapılabilir.
Ro-Ro transportation is of great importance due to Turkey's coasts with other neighboring countries and its geopolitical geographical location. Cargoes arriving by road and railway are combined with Ro-Ro and Ro-La maritime transport to other countries on the coast of Turkey. The contribution of Ro-Ro transportation, which is rapidly developing in our country, to import and export has a great importance in the country's economy. Samsun port is one of the most active ports of our country in the field of Ro-Ro transportation operating in the Black Sea region. Considering the amount of Ro-Ro transportation from Samsun port, it is seen that it contributes significantly to our country's foreign trade. In this study, Ro-Ro transportation in Samsun port was examined and forward-looking load estimation was made. For this purpose, artificial neural networks and time series analysis methods were used together. In the study, the number of Ro-Ro ships arriving at the port between 2009 and 2021, population values, CPI with special scope (fresh fruit - vegetable) and export values were used as input variables, and the amount of cargo transported by Ro-Ro ships was used as output variable. When the obtained data are evaluated it has been seen that Samsun port will be sufficient as a dock, port area and operation area for Ro-Ro transportation for the next 27 months. Thus, it is seen that the artificial neural networks and time series analysis methods used are an accurate evaluation tool for Ro-Ro transport load estimation. The method used in this study for Samsun port can also be used in other ports. In addition, estimations can be made using different methods for Ro-Ro freight transportation.