dc.contributor.advisor |
Amarat, Mustafa |
|
dc.contributor.author |
Erhan, Gizem |
|
dc.date.accessioned |
2023-10-11T11:38:53Z |
|
dc.date.available |
2023-10-11T11:38:53Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.date.submitted |
2023 |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3874 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Bu tezi çalışmanın amacı Samsun ilinde medikal turizm hizmeti sunan kamu
ve özel hastanelerinde kurumsal itibar ile hasta bağlılığı arasındaki ilişkide
memnuniyet düzeyinin aracı değişken rolünü ve tüm bu faktörlerin birbirleri
üzerindeki etki düzeyini tespit etmektir.
Gereç ve Yöntem: Nicel tipteki çalışmanın örneklemini 400 medikal turizm hizmeti
almış hasta oluşturmuştur. Araştırma Aralık 2022 ve Nisan 2023 tarihleri arasında
Samsun ilinde kamu ve özel hastanelerinde medikal turizm hizmeti alan hastalar
üzerinde yapılmıştır. Verilerin toplanmasında “Demografik Değişkenler”, “Hasta
Memnuniyet Ölçeği”, “Hasta Bağlılığı Ölçeği” ve “Kurumsal İtibar Ölçeği”
kullanılmıştır. Veriler IBM SPSS 22 ve AMOSS 22 istatistik paket programları
kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Bu çalışmanın bulgularına göre kurumsal itibar ile memnuniyet arasında
(r=0,683) anlamlı ve iyi bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Kurumsal itibar ile hasta
bağlılığı arasında (r=0,782) anlamlı ve pozitif yönde iyi bir ilişki olduğu görülmüştür.
Yine memnuniyet ile hasta bağlılığı arasında (r=0,703) anlamlı ve pozitif yönde iyi
güçlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Korelasyon analizi ile değişkenler arasındaki
ilişkilerin etkilerini tespit amacıyla SPSS PROCESS 4. Model ile yapılan regresyon
analizi sonucuna göre kurumsal itibarın memnuniyet üzerine etkisine ait model
istatistiksel açıdan anlamlı ve pozitif yönlü olduğu görülmektedir. Kurumsal itibarın
hasta bağlılığı üzerine etkisinde memnuniyetin aracı rolüne ait ikinci modele göre,
kurumsal itibarın (β=0,461) ve memnuniyetin (β= 0,285) pozitif yönlü etkisinin
olduğu ve istatistiksel açıdan anlamlı olduğu (F=395,2017; p=0,000) belirlenmiştir.
Kurumsal itibarın hasta bağlılığı üzerine doğrudan etkisinin (β=0,461) ve hasta
memnuniyetinin aracı rolündeki dolaylı etkisinin ise (β=0,216) pozitif yönde olduğu
saptanmıştır. Modelde doğrudan ve dolaylı etkinin istatistik açıdan anlamlı olduğu
görülmektedir (p<0,005). Kurumsal itibarın hasta bağlılığı üzerindeki toplam etkisinin
IV
(doğrudan etki + dolaylı etki) pozitif yönlü olduğu (β=0,637) ve istatistiksel açıdan
anlamlı olduğu (p<0,05) saptanmıştır.
Sonuç: Bu çalışmanın sonuçlarına göre, kurumsal itibarın hasta bağlılığı ve
memnuniyet arasında pozitif yönde anlamı bir ilişki bulunmuştur. Buna göre
değişkenler arasındaki ilişkinin var olduğu ve bu değişkenlerden herhangi birindeki
değişimin diğerlerini de etkileyeceğini göstermektedir. Aynı zamanda kurumsal
itibarın memnuniyet üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisi olduğu görülmüştür. Bu
durumda kurumsal itibar arttıkça memnuniyet de artacaktır. Kurumsal itibarın hasta
bağlılığı üzerinde doğrudan ve memnuniyet aracı rolündeki dolaylı etkisinin de pozitif
yönlü olduğu görülmüştür. Bireylerin hizmet aldığı kurumun itibar seviyesi
yükseldikçe hasta bağlılığı ve memnuniyeti de aynı oranda yükselecektir |
en_US |
dc.description.abstract |
Aim: The aim of this thesis study is to determine the mediating effect of satisfaction
on the effect of corporate reputation on patient loyalty in public and private hospitals
providing medical tourism services in Samsun and to determine the level of influence
of all these factors on each other.
Material and Method: The sample of the quantitative study consisted of 400 patients
who received medical tourism services. The research was carried out on patients
receiving medical tourism services in public and private hospitals in Samsun between
December 2022 and April 2023. "Demographic Variables", "Patient Satisfaction
Scale", "Patient Loyalty Scale" and "Corporate Reputation Scale" were used to collect
data. Data were evaluated using IBM SPSS 22 and AMOSS 22 statistical package
programs.
Results: According to the findings of this study, it was determined that there is a
significant and good relationship between corporate reputation and satisfaction
(r=0.683). It was observed that there was a significant and positive relationship
between institutional reputation and patient loyalty (r=0.782). Again, it was
determined that there was a strong and significant relationship between satisfaction
and patient loyalty (r=0.703). According to the results of the regression analysis
performed with the SPSS PROCESS 4th Model to determine the effects of the
relationships between the variables by correlation analysis, the model of the effect of
corporate reputation on satisfaction is seen to be statistically significant and positive.
According to the second model of the mediating role of satisfaction in the effect of
corporate reputation on patient adherence, it was determined that corporate reputation
(β=0.461) and satisfaction (β= 0.285) had a positive effect and were statistically
significant (F=395,2017; p=0.000). It was determined that the direct effect of corporate
reputation on patient loyalty (β=0.461) and the indirect effect of patient satisfaction on
the mediator role (β=0.216) were positive. It is seen that the direct and indirect effects
in the model are statistically significant (p<0.005).
VI
The total effect (direct effect + indirect effect) of corporate reputation on patient
loyalty was found to be positive (β=0,637) and statistically significant (p<0.05).
Conclusions: According to the results of this study, a positive relationship was found
between corporate reputation, patient loyalty and satisfaction. Accordingly, it shows
that there is a relationship between the variables and that the change in any of these
variables will affect the others. At the same time, it has been seen that corporate
reputation has a positive and significant effect on satisfaction. In this case, as corporate
reputation increases, satisfaction will also increase. It has been observed that the direct
effect of corporate reputation on patient loyalty and the indirect effect as a satisfaction
tool are also positive. As the reputation level of the institution from which individuals
receive service increases, patient loyalty and satisfaction will increase at the same rate. |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Sağlık Turizmi, Medikal Turizm, Kurumsal İtibar, Hasta Bağlılığı, Hasta Memnuniyeti |
en_US |
dc.subject |
Health Tourism, Medical Tourism, Corporate reputation, Patient Loyalty, Patient Satisfaction |
en_US |
dc.title |
Medikal Turizm Hizmetlerinde Kurumsal İtibarın Hasta Bağlılığı Üzerine Etkisinde Hasta Memnuniyetinin Aracı Rolü |
en_US |
dc.title.alternative |
The Mediating Role of Patient Satisfaction İn the Effect of Corporate Reputation On Patıent Loyalty |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.department |
Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
en_US |
dc.contributor.authorID |
0000-0001-8954-6314 |
en_US |
dc.contributor.authorID |
0000-0002-8781-7632 |
en_US |