Türk Müziği’nin çokseslendirilmesinin ilk örnekleri, Osmanlı döneminde görülmüştür. Klasik
gitar, sarayda bu çokseslendirme sürecinin bir parçası olarak bulunmuş ve eğitimi de verilmiştir.
Cumhuriyet’in ilanı sonrasında açılan ve batı müziği eğitiminin de verildiği kurumlarda, Türk
Müziği ve çokseslendirilmesi üzerine çalışmalar da yapılmıştır. Ertuğrul BAYRAKTAR’a ait
Geleneksel Türk Halk Müziği eser düzenlemelerini barındıran “6 Anatolian Pieces” bu
çalışmalardan biridir ve bu yüksek lisans tezinde armoni bakımından incelenmiştir. Armonik
inceleme, eserlerin içerdiği çoksesli yapıların, çokseslendirme kuramları dahilinde ele alınması
ve yorumlanması olarak ifade edilebilir.
Eserlerin çokseslendirilmeleri noktasında batı temelli çokseslendirme yaklaşımlarında bulunan
ögelerin, Türk Müziği dizileri ilke benzerlikleriyle ortaya çıkan, makasamsal ve modal
unsurlardan faydalanılmıştır. Bu unsurlar karma yaklaşım olarak ifade edilebilen makamsal,
modal ve tonal kavramlar ile ele alınmıştır.
Çalışmanın amacı noktasında, karma yaklaşımı bulunduran eserlerin irdelenerek, klasik gitarın
eğitimi, icrası, tanınırlığı vb. başlıklara katkı sağlayabilmesi hedef güdülmüştür.
Bu incelemede ilgili eserler, doküman incelemesi yöntemi ile irdelenmiştir. Verilerin toplanması
noktasında, kaynak tarama, fiziki ve sanal ortam verilerinden yararlanılmıştır. Verilerin analizi
için içerik analiz yöntemi kullanılmıştır.
Elde edilen veriler sonuç bölümünde tartışılmıştır.
The first examples of polyphonic Turkish music are seen in the Ottoman period. The classical
guitar was found in the palace as a part of this polyphonic process and its training was also given.
Studies on Turkish Music and its polyphony were also carried out in the institutions opened after
the proclamation of the Republic and where western music education was given. “6 Anatolian
Pieces”, which contains the arrangements of Traditional Turkish Folk Music works by Ertuğrul
BAYRAKTAR, is one of these works and has been examined in terms of harmony in this master's
thesis. Harmonic analysis can be expressed as the handling and interpretation of the polyphonic
structures of the works within the framework of polyphony theories.
At the point of the polyphony of the works, the elements found in the western-based polyphonic
approaches, the matrical and modal elements, which emerged with the principle similarities of
the Turkish Music series, were used. These elements are handled with modal, modal and tonal
concepts, which can be expressed as a mixed approach.
At the point of the study, it is aimed to contribute to the education, performance, recognition and
similar topics of the classical guitar by examining the works that have a mixed approach.
In this study, the related works were examined with the document analysis method. At the point
of data collection, source scanning, physical and virtual environment data were used. Content
analysis method was used for the analysis of the data.
The obtained data are discussed in the conclusion section.