Amaç: Bu araştırma, sağlık çalışanlarında “Mantar Yönetim” ve “Kolektif Adalet”
ilişkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, Ordu İli Altınordu İlçesinde hizmet sunan iki kamu ve
üç özel sağlık kurumunda görev yapan sağlık çalışanları üzerinde yapılmıştır.
Tanımlayıcı tipte olan bu çalışmada; katılımcıların, demografik özelliklerinin
(cinsiyet, yaş, deneyim vb.) farklı olması sebebiyle; olasılıklı örnekleme
tekniklerinden tabakalama yöntemi uygulanmıştır. Araştırma evreni, beş hastanede
görev yapan toplam 3128 sağlık çalışanı olarak belirlenmiştir. Örneklem
büyüklüğünün hesaplanmasında “Open Epi Sample Size” hesaplama aracı
kullanılmıştır. Örneklem büyüklüğünün en az 343 kişi olması gerektiği
belirlenmiştir. Anket süreci sonunda uygun bulunan 410 sağlık çalışanı
değerlendirmeye alınmıştır. Çalışmaya katılan bireylerden elde edilen verilerin SPSS
ve LISREL ortamında analizinde; güvenirlik analizi, doğrulayıcı faktör analizi
(DFA), korelasyon analizi, regresyon analizi, t ve One-Way ANOVA testleri
kullanılmıştır. Analiz sonucunda, “Mantar Yönetim Ölçeği”’nin orijinal formunda
belirtildiği gibi dört alt boyutlu yapısı olduğu görülmüş; “yetersiz iletişim”
boyutunun Cronbach alfa katsayısının istenilen değerlere sahip olmaması nedeni ile
ölçekten bu boyuta ilişkin ifadeler çıkarılmıştır. Mantar Yönetim Ölçeği’nin alt
boyutlarının Cronbach alfa katsayısı “Yetersiz Bilgi Paylaşımı” boyutu için 0.725;
“Güç Kaybı Endişesi” boyutu için 0.793; “Katılımcı Yönetim Eksikliği” boyutu
için 0.810 ve “Kolektif Adalet” ölçeği için 0.775 olduğu tespit edilmiştir.
Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) sonucunda “Mantar Yönetim” ve “Kolektif
Adalet” ölçeklerinin geçerliliğinin kabul edilebilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır
(RMSEA=0.079;0.078).
Bulgular: Çalışmada “Mantar Yönetim” algısının alt boyutları ile “Kolektif Adalet”
algısı arasında ilişki tespit edilmiş ve regresyon analizi ile etki gücü belirlenmiştir.
Cinsiyet ile “Mantar Yönetim” arasında farklılık olduğu; ancak cinsiyet ile “Yetersiz
Bilgi Paylaşımı” alt boyutu ve “Kolektif Adalet” arasında farklılık bulunmadığı
V
tespit edilmiştir. Çalışılan kurum ile “Mantar Yönetim” ve “Kolektif Adalet” algıları
arasında farklılık bulunduğu tespit edilmiştir.
Mantar yönetim algısının yaş ve mesleki deneyime göre farklılık gösterdiği; çalışılan
birim, unvan ve gelire göre farklılık göstermediği; kolektif adalet algısının unvan ve
gelire göre farklılık gösterdiği; çalışılan birim, yaş, mesleki deneyime göre farklılık
göstermediği tespit edilmiştir. Eğitim değişkeni ile “Mantar Yönetim” ve “Kolektif
Adalet” arasında anlamlı bir ilişki bulunduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: “Mantar Yönetim” alt boyutları ile “Kolektif Adalet” algısı arasında anlamlı,
güçlü ve negatif yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların “Mantar
Yönetim” algısının %34.8 düzeyinde, alt boyutlarının ise %36.9 düzeyinde “Kolektif
Adalet” algısı üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın
yürütüldüğü sahada sağlık çalışanlarında “Mantar Yönetim” ve “Kolektif Adalet”
algısının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
Katılımcıların cinsiyetine, çalıştıkları kuruma, yaşına, mesleki deneyimine göre
“Mantar Yönetim” algılarının istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunduğu;
erkeklerin “Mantar Yönetim” algısının kadınlara göre; kamu hastanesinde
çalışanların özel hastanede çalışanlara göre daha fazla olduğu tespit edilmiştir.
Katılımcıların “Kolektif Adalet” algıları ile çalıştıkları kurum, unvanı ve gelir düzeyi
arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Özel kurumda çalışanların kamu
hastanesinde çalışanlara göre “Kolektif Adalet” algısının daha yüksek olduğu
bulunmuştur.
Aim: This research was conducted to determine the relationship between
"Mushroom Management" and "Collective Justice" in healthcare workers.
Material and Method: The study was carried out on health workers working in two
public and three private health institutions in Ordu Province Altınordu District. In
this descriptive study; because the demographic characteristics of the participants
(gender, age, experience, etc.) are different; The stratification method, one of the
probability sampling techniques, was applied. The population of the research was
determined as a Toplam of 3128 health workers working in five hospitals. The
“Open Epi Sample Size” calculation tool was used to calculate the sample size. It
was determined that the sample size should be at least 343 people. At the end of the
survey process, 410 health workers who were found suitable were evaluated. In the
analysis of the data obtained from the individuals participating in the study in SPSS
and LISREL; reliability analysis, confirmatory factor analysis (CFA), correlation
analysis, regression analysis, t and One-Way ANOVA tests were used. As a result of
the analysis, it was seen that the "Mushroom Management Scale" had four subdimensional structures as stated in its original form; Because the Cronbach's alpha
coefficient of the "poor communication" dimension did not have the desired values,
expressions related to this dimension were removed from the scale. The Cronbach
alpha coefficient of the sub-dimensions of the Mushroom Management Scale was
0.725 for the “Insufficient Information Sharing” dimension; 0.793 for the “Power
Loss Worry” dimension; It was determined that it was 0.810 for the “Lack of
Participatory Management” dimension and 0.775 for the “Collective Justice” scale.
As a result of Confirmatory Factor Analysis (CFA), it was concluded that the validity
of the “Mushroom Management” and “Collective Justice” scales were acceptable
(RMSEA=0.079;0.078).
Results: In the study, a relationship was determined between the sub-dimensions of
the perception of “Mushroom Management” and the perception of “Collective
VII
Justice” and the power of influence was determined by regression analysis. There is a
difference between gender and “Mushroom Management”; however, it was
determined that there was no difference between gender, "Insufficient Information
Sharing" sub-dimension and "Collective Justice". It has been determined that there is
a difference between the institution of study and the perceptions of "Mushroom
Management" and "Collective Justice".
The perception of mushroom management differs according to age and professional
experience; did not differ according to the unit of work, title and income; the
perception of collective justice differs according to title and income; It has been
determined that there is no difference according to the unit, age, professional
experience. It has been determined that there is a significant relationship between the
education variable and "Mushroom Management" and "Collective Justice".
Conclusions: It has been determined that there is a significant, strong and negative
relationship between the sub-dimensions of "Mushroom Management" and the
perception of "Collective Justice". It has been determined that the "Mushroom
Management" perception of the participants has a significant effect on the perception
of "Collective Justice" at the level of 34.8% and its sub-dimensions at the level of
36.9%. It has been determined that the perception of "Mushroom Management" and
"Collective Justice" among health workers in the field where the study was
conducted is at a moderate level.
There is a statistically significant difference in the perceptions of “Mushroom
Management” according to the gender, institution, age and professional experience
of the participants; "Mushroom Management" perception of men compared to
women; It has been determined that the people working in public hospitals are more
than those working in private hospitals.
A significant difference was found between the participants' perceptions of
"Collective Justice" and the institution they work for, their title and income level. It
has been found that the perception of "Collective Justice" is higher in private
institutions than those working in public hospitals.