Bu çalışmanın amacı, 2021/2022 eğitim öğretim yılında kullanılan ilkokul ve
ortaokul matematik ders kitaplarının alan konusu ile ilişkili bölümlerinde yer verilen
etkinliklerin türleri ve amaçlarının belirlenmesi; etkinliklerin, türlerine bağlı olarak
Yenilenmiş Bloom Taksonomisi (YBT)’nin bilişsel süreç becerileri kategorilerindeki
dağılımlarının ortaya konulmasıdır. Bu amaç doğrultusunda, Milli Eğitim
Bakanlığı’nca önerilen ve Eğitim Bilişim Ağı üzerinden dijital hallerine de ulaşılabilen
ilkokul ve ortaokul matematik ders kitapları kullanılmıştır. Alan konusunun yer aldığı
ilkokul 3 ve 4. sınıf; ortaokul 5-8. sınıf matematik ders kitapları çalışma grubunu
oluşturmuş ve toplamda 15 farklı kitabın ilgili bölümleri incelenmiştir. Araştırma
doküman analizi yöntemi ile yürütülmüş olup elde edilen veriler betimsel analiz
tekniği ile incelenmiştir. Etkinliklerin büyük bir çoğunluğunda Standart Algoritmayı
Kullanma ve Yorumlama türüne yer verildiği; Anlama, Yorumlama ve Tahmin türü
etkinliklerin geri planda kaldığı görülmüştür. Etkinliklerin YBT bilişsel süreç
becerileri basamaklarındaki dağılımında Anlama ve Uygulama basamaklarında
yığılmanın olduğu tespit edilmiştir. Kitaplarda yer verilen etkinliklerin amaçlarına
baktığımızda Kavram Pekiştirme hedefinin ön plana çıktığı görülmüştür. Öğretim
amaçlı hazırlanmış etkinliklere daha az yer verildiği belirlenmiştir. Diğer etkinlik
amaçlarından olan Öğrenci Yanılgıları ve Zorluklarını Aşma ilgili eser miktarda yer
verilirken; Matematiksel Bilginin Doğasına Farkındalık Oluşturma amaçlı göreve yer
verilmemiştir. Sonuç olarak etkinliklerin tür, amaç ve YBT basamaklarındaki
dağılımında dengesizlik olduğu ve bazı kategorilere yönelik etkinliklere kitaplarda yer
verilmediği görülmüştür.
The aim of this study is to determine the types and objectives of the activities
included in the sections of primary and secondary school mathematics textbooks used
in the 2021/2022 academic year related to the field subject; is the distribution of
activities in the categories of cognitive process skills of the Revised Bloom Taxonomy
(RBT) depending on their types. For this purpose, primary and secondary school
mathematics textbooks recommended by the Ministry of National Education and
available in digital form through the Education Information Network were used.
Primary school 3rd and 4th grades where the field subject is located; Middle School
5-8th grade mathematics textbooks study group and the relevant chapters of 15
different books were examined in total. The research was carried out by document
analysis, and the obtained data were examined by descriptive analysis. The majority
of the activities include Using the Standard Algorithm and Interpretation; it was seen
that Comprehension, Interpretation and Estimation type activities remained in the
background. In the distribution of activities in the YBT cognitive process skills steps,
it was determined that there was a stack in the Understanding and Practice steps.
When we look at the objectives of the activities included in the books, it is seen that
the goal of Concept Reinforcement comes to the fore. It was determined that activities
prepared for teaching purposes were given less space. Overcoming Student Errors and
Difficulties, which is one of the other activity objectives, was included in the relevant
amount; The task of Raising Awareness of the Nature of Mathematical Knowledge was
not included. As a result, it was seen that there was an imbalance in the distribution of
activities in genre, purpose and YBT steps and that activities for some categories were
not included in the books.