Bu araştırmanın amacı bağlam temelli REACT stratejisinin 5. Sınıf
öğrencilerinin “Işığın Yayılması” ünitesinin günlük yaşamla ilişkilendirme
düzeylerine ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisini belirlemektir.
Araştırma örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim yılında Ordu ili, Altınordu ilçesinde
bir devlet okulunun 5. sınıfında öğrenim gören 119 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma
ön test, son test ve kontrol gruplu yarı deneysel desenle yürtülmüştür. Seçkisiz
yöntemle belirlenen iki sınıfta bulunan 60 öğrenci deney grubunu, iki sınıfta bulunan
59 öğrenci ise kontrol grubunu oluşturmaktadır. Öğretim deney grubunda araştırmacı
tarafından tasarlanan bağlam temelli REACT stratejisine uygun materyallerle
yapılırken kontrol grubunda programın öngördüğü yöntemlere uygun ders kitabındaki
etkinliklerle yürütülmüştür. Araştırma verileri, fen öğrenmeye yönelik motivasyon
ölçeğinin ve aynı okulda 6. sınıfta öğrenim gören 20 öğrenci ile pilot çalışma yapılarak
geçerliği ve güvenirliği sağlanmış olan günlük yaşamla ilişkilendirme testinin ön test
ve son test olarak uygulanmasıyla elde edilmiştir. Verilerin analizi için SPSS 22.0
paket programı ile tek yönlü Anova, bağımlı ve bağımsız örneklem t testi yapılmıştır.
Analiz sonuçlarına göre bağlam temelli REACT stratejisiyle yapılan öğretimin,
öğrencilerin bilgileri günlük yaşamla ilişkilendirme düzeylerini artırmada iyi düzeyde
etkili olduğu bulunurken fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına anlamlı bir etkisi
bulunamamıştır. Araştırma sonuçlarının, öğrencilerin fen bilimleri dersinde öğrendiği
bilgileri günlük yaşamlarıyla ilişkilendirmelerine yönelik düzenlemelerin yapılmasına
ışık tutması açısından önemli olduğu düşünülmektedir.
The aim of this research is to determine the effect of context based REACT
teaching model on 5th grade students' association levels "propagation of light" unit
with daily life and motivation toward science course. The research sample consists of
119 students studying in the 5th grade of a public school in Altınordu district of Ordu
province in the 2021-2022 academic year. The research was conducted in a quasiexperimental design with pretest-posttest control group. 60 students in two classes
determined by the random method constitute the experimental group, and 59 students
in two classes constitute the control group. While teaching in the experimental group
was carried out with materials suitable for the context-based REACT strategy designed
by the researcher, in the control group it was carried out with the activities in the
textbook in accordance with the methods prescribed by the program. The research data
were obtained by applying the motivation scale for learning science and the test of
associating with daily life, whose validity and reliability were ensured by a pilot study
with 20 sixth grade students in the same school, as pre-test and post-test. For the
analysis of the data, one-way Anova, dependent and independent sample t-test was
performed with the SPSS 22.0 package program. According to the results of the
analysis, it was found that teaching with the context-based REACT strategy was
effective in increasing students' level of associating information with daily life, but it
did not have a significant effect on their motivation to learn science. It is thought that
the results of the research are important in terms of shedding light on the arrangements
for students to associate the information they learned in the science course with their
daily lives.