DSpace Repository

Flamenko Gitar Metotlarının Karşılaştırmalı İncelemesi: “Juan Martin Ve Manuel Granados Örneği”

Show simple item record

dc.contributor.advisor Prof. Dr. Karaduman, İrfan
dc.contributor.author Ulaş, Mehmet Uğur
dc.date.accessioned 2023-09-18T07:47:03Z
dc.date.available 2023-09-18T07:47:03Z
dc.date.issued 2023
dc.date.submitted 2023
dc.identifier.uri http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3806
dc.description.abstract İspanya'nın güneyinde ortaya çıkan ve birçok farklı müzikal formun birleşiminden oluşan; dans, şarkı ve müziğin bir araya geldiği bir sanat formu olan Flamenko, dünya çapında geniş bir hayran kitlesine sahip olmakla birlikte son yıllarda Türkiye’de de popüler hale gelmiştir. Bu müzik tarzının en önemli enstrümanı, teknik ve yapısal farklılıkları ile klasik gitardan ayrılan Flamenko gitarıdır. Flamenko gitarı, özellikle flamenko müziğinde kullanılan özel tekniklerle çalınır ve müziğin uygulanmasında ritmik olarak önemli bir rol oynar. Türkiye'de Flamenko müziği hayranları ve uygulayıcıları bulunmakta olup, flamenko gitar eğitimi de veren kurumlar mevcuttur. Bu tez çalışması, flamenko müziği, konusunda bir değerlendirme yapmayı amaçlayıp, Flamenko'nun tarihi kökenleri, müzikal yapısı, gitar teknikleri hakkında bilgi vermektedir. Bu bağlamda, İspanya'da Flamenko gitar alanında tanınmış isimlerden Juan Martin ve Manuel Granados'un metotlarının incelenmesi üzerinde durulmuştur. Bu iki isim, Flamenko müziği önemli bir yere sahiptirler ve Flamenko müziği alanında yayınladıkları eğitim materyalleri ile önemli katkılar sağlamışlardır. Bu gitar metotlarının karşılaştırılması sonucunda elde edilen bulguların, bu alanda çalışan öğretmenlere, öğrencilere ve araştırmacılara Flamenko müziğinin tanıtılması açısından yararlı olması amaçlanmaktadır. en_US
dc.description.abstract Originating in the south of Spain and consisting of a combination of many different musical forms; Flamenco, an art form that combines dance, song and music, has a wide fan base around the world and has also become popular in Turkey in recent years. The most important instrument of this musical style is the Flamenco guitar, which differs from the classical guitar with its technical and structural differences. The flamenco guitar is played with special techniques used especially in flamenco music and plays an important role rhythmically in the practice of music. There are flamenco music fans and practitioners in Turkey, and there are institutions that also provide flamenco guitar training. This thesis study aims to make an evaluation about flamenco music and gives information about the historical origins, musical structure and guitar techniques of flamenco. In this context, the analysis of the methods of Juan Martin and Manuel Granados, who are well-known names in the field of Flamenco guitar in Spain, is emphasized. These two names have an important place in Flamenco music and have made significant contributions to the field of Flamenco music with the educational materials they have published. It is aimed that the findings obtained as a result of the comparison of these guitar methods will be useful in terms of introducing Flamenco music to teachers, students and researchers working in this field. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Flamenko, Gitar metodu, Juan Martin, Manuel Granados. en_US
dc.subject Flamenco, Guitar method, Juan Martin, Manuel Granados. en_US
dc.title Flamenko Gitar Metotlarının Karşılaştırmalı İncelemesi: “Juan Martin Ve Manuel Granados Örneği” en_US
dc.title.alternative Comparative Review of Flamenco Guitar Methods: “Juan Martin and the Example of Manuel Granados” en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Ordu Üniversitesi en_US
dc.contributor.department Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US
dc.contributor.authorID 0000-0003-4867-4234 en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account