Effective teaching involves proficient use of established procedures and techniques and
engagement in metacognitive thinking. Metacognition is crucial for teachers as it enables them to
develop awareness and control over their teaching practices, navigate unpredictable challenges
and make immediate decisions that align with their students’ needs and goals. This study
employed a mixed methods research approach to explore the metacognitive awareness (MA) of
English as a Foreign Language (EFL) instructors and its relationship to their professional identity
(PI) development. It also explored whether there were significant differences in the MA and PI
levels of instructors based on various factors such as age, gender, experience, undergraduate
degree program, level of education (BA, MA or Ph.D.), type of university they work
(state/foundation), the number of training courses received and certificates held for professional
development. The study was conducted with 216 instructors working at the Foreign Language
Schools in Turkey during the 2022–2023 academic year. Quantitative data collection tools were
the MA Inventory for Teachers (the MAIT) developed by Balçıkanlı (2011) and the PI Scale (PI)
developed by Cheung (2008). Quantitative data analysis revealed that the EFL instructors had a
high MA and PI levels. Also, ANOVA test results revealed a significant difference among the
participants regarding the type of university they worked at, the number of professional
development activities they participated in and whether they held a certificate. Further, the
Pearson Correlation analysis demonstrated a strong positive correlation between the MA and the
PI levels. The qualitative findings obtained from the semi-structured interviews highlighted the
factors contributing to high levels of metacognition, such as planning, reflective practice,
evaluation and engagement in professional development activities. It was concluded that
incorporating metacognition into teacher training can foster a stronger sense of PI. Finally, the
study provides suggestions for further research and practice.
Etkili öğretim, belirlenmiş yöntem ve tekniklerin etkin kullanımını ve üstbilişsel düşünmeyi
içerir. Üstbilişsel farkındalık, öğretmenlere öğretim uygulamalarının farkına varma ve kontrol
etme yeteneği kazandırır, tahmin edilemeyen zorluklarla başa çıkma konusunda yardımcı olur ve
öğrencilerin ihtiyaçlarına ve hedeflerine uygun kararlar almasını sağlar. Bu çalışmada,
Türkiye'deki yabancı dil yüksekokullarında çalışan İngilizce öğretim görevlilerinin üstbilişsel
farkındalıklarının mesleki kimlik gelişimleriyle ilişkisini araştırmak için karma yöntem araştırma
yaklaşımı kullanılmıştır. Ayrıca, çalışma, öğretim görevlilerinin yaş, cinsiyet, deneyim, lisans
programı, eğitim düzeyi (lisans, yüksek lisans veya doktora), çalıştıkları üniversite türü
(devlet/vakıf), aldıkları mesleki gelişim eğitimlerinin sayısı ve mesleki gelişim sertifikalarına
göre üstbilişsel farkındalık ve mesleki kimlik düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar olup
olmadığını araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma, 2022-2023 akademik yılında 216 öğretim
görevlisiyle gerçekleştirilmiştir. Nicel veri toplama araçları, Balçıkanlı (2011) tarafından
geliştirilen Öğretmenler İçin Üstbilişsel Farkındalık Envanteri ve Cheung (2008) tarafından
geliştirilen Profesyonel Kimlik ölçeğidir. Nicel veri analizi, öğretim görevlilerinin yüksek
üstbilişsel farkındalık ve mesleki kimlik düzeylerine sahip olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca,
ANOVA testi sonuçları, katılımcılar arasında çalıştıkları üniversite türü, katıldıkları mesleki
gelişim etkinliklerinin sayısı ve sertifikaya sahip olup olmadıkları açısından anlamlı farklılıklar
olduğunu göstermiştir. Ayrıca, Pearson Korelasyon analizi, üstbilişsel farkındalık ve mesleki
kimlik düzeyleri arasında güçlü bir pozitif ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Yarı yapılandırılmış
görüşmelerden elde edilen nitel bulgular, planlama, yansıtıcı pratik, değerlendirme ve mesleki
gelişim etkinliklerine katılım gibi üstbilişsel düzeylerini etkileyen faktörlere dikkat çekmiştir.
Çalışmanın sonucunda, üstbilişsel farkındalığın öğretmen eğitimine dahil edilmesinin daha güçlü
bir mesleki kimlik gelişimi sağlayabileceği sonucuna varılmıştır Çalışma, ileri araştırmalar ve
uygulamalar için önerilerle sonuçlanmaktadır.