dc.contributor.advisor |
Prof. Dr. Özsoy, Gökhan |
|
dc.contributor.author |
Akyurt,Göksu Külünk |
|
dc.date.accessioned |
2022-08-11T06:15:57Z |
|
dc.date.available |
2022-08-11T06:15:57Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/378 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmada ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin matematik motivasyonu,
matematik kaygısı ve başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Ayrıca matematik motivasyonu, matematik kaygısı ve başarısının öğrencinin
cinsiyetine, anne eğitim durumuna, baba eğitim durumuna, öğrencinin kardeş
sayısına, öğrencinin ailenin kaçıncı çocuğu olduğu ve öğretmenin mezun olduğu
okul türüne göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın
örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ordu il merkezinde bulunan devlet
okullarında öğrenim gören 183 kız, 160 erkek öğrenci olmak üzere toplam 343
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nicel ve nitel yöntemin birlikte kullanıldığı
karma desen benimsenmiştir. Araştırma verileri “Matematik Motivasyon Ölçeği”,
“Matematik Kaygı Ölçeği”, “Matematik Başarı Testi”, kişisel bilgi formu ve yarı
yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen
sonuçlara göre öğrencinin matematik başarısı ve matematik motivasyonu;
matematik kaygısı ve matematik motivasyonu; matematik kaygısı ve matematik
başarısı arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Öğrencilerin matematik
motivasyonunun demografik değişkenlere göre farklılık göstermediği tespit
edilmiştir. Öğrencilerin matematik kaygısı cinsiyete, anne-baba eğitim durumuna,
doğum sırasına ve öğretmenin mezun olduğu okul türüne göre anlamlı farklılık
göstermezken; kardeş sayısına göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
Öğrenci başarısı cinsiyete, doğum sırasına ve öğretmenin mezun olduğu okul
türüne göre farklılık göstermezken; anne eğitim durumu, baba eğitim durumu,
kardeş sayısına göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmadan elde
edilen sonuçlara göre; öğrencilerdeki başarılı olamama korkusu, aile baskısı,
öğretmen korkusu ve akranlarına küçük düşme öğrencilerde oluşan matematik
kaygısının sebepleri olarak göze çarpmaktadır. |
en_US |
dc.description.abstract |
The aim of this study was to analyze the correlation between mathematics
motivation, anxiety and success of 4th graders. Moreover, it was further analyzed
if the variables such as gender of the student, mother’s educational background,
father’s educational background, number of student’s siblings, child’s position in
the family, and the type of degree the teacher holds have a correlation with
mathematics motivation, anxiety and success of 4th graders. The sample of this
study consists of 343 students, 183 female and 160 male, who attended to the
public elementary schools located in the city center of Ordu, Turkey during the
academic year of 2018-19. The study was based on mixed research designed using
both qualitative and quantitative research methods. The study data was collected
using “Mathematics Motivation Scale,” “Mathematics Anxiety Scale,”
“Mathematics Success Test,” “personal information form,” and semi-structured
interview forms. Findings of this study showed statistically significant
relationships between student’s mathematics success and mathematics motivation,
student’s mathematics anxiety and mathematics motivation, and mathematics
anxiety and mathematics success. It was further found that students’
demographics did not have a significant effect on student’s mathematics
motivation. Findings of this study showed that student’s mathematics anxiety was
not affected by student’s gender, mother’s educational background, father’s
educational background, child’s position in the family and the type of degree the
teacher holds, while statistically significant correlations were found between
student’s mathematics anxiety and number of student’s siblings. Findings of this
study showed that student’s success was not affected by student’s gender and the
type of degree the teacher holds, while statistically significant correlations were
found between student’s success and mother’s educational background, father’s
educational background, number of student’s siblings, child’s position in the
family. Moreover, the results of this study revealed the reasons behind students’
mathematics anxiety as the fear of being seen as an unsuccessful mathematics
student, pressure from parents, the fear of being scolded by the teacher, and the
fear of humiliating classroom experience. |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Matematik motivasyonu, matematik kaygısı, ilkokul matematik eğitimi, motivasyon, kaygı,Mathematics motivation, mathematics anxiety, elementary mathematics education, motivation, anxiety |
en_US |
dc.title |
İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Motivasyonu, Kaygısı ve Başarısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi |
en_US |
dc.title.alternative |
An Analysıs Of Relatıonshıp Between Mathematıcs Motıvatıon, Anxıety And Achıevement Of 4th Graders |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.department |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |