Bu çalışmada, 8. sınıf fen bilimleri dersi Basit Makineler ünitesinde sınıf dışı eğitim
etkinliklerinin kullanılmasının öğrencilerin başarılarına, bilişsel yüklerine etkisinin
incelenmesi ve sürece ilişkin öğrenci görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Çalışmada nicel ve
nitel yöntemlerin bir arada olduğu karma yöntem araştırmalarından açımlayıcı desen
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde
Giresun il merkezinde bir devlet okulunda öğrenim gören 51 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.
Çalışma, uygulamalar ve testler dahil 8 hafta sürmüştür.
Araştırmanın nicel verileri araştırmacı tarafından geliştirilen Basit Makineler Başarı
Testi (BMBT), Paas ve van Merriënboer (1993) tarafından geliştirilen, Türkçe’ye uyarlaması
Kılıç ve Karadeniz (2004) tarafından yapılan Bilişsel Yük Ölçeği (Subjective Rating Scale of
Cognitive Load), Mobile EEG cihazı, nitel verileri ise araştırmacı tarafından geliştirilen Yarı
Yapılandırılmış Görüşme Formu (YYGF) kullanılarak toplanmıştır. BMBT ve BYÖ ve
Mobile EEG verilerinin analizinde Mann-Whitney U testi, BMBT'yi oluşturan konuların
analizinde Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi, YYGF verilerinin analizinde ise içerik analizi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda deney grubuna uygulanan sınıf dışı eğitim etkinliklerinin
kontrol grubunda uygulanan mevcut öğretime göre öğrencilerin başarılarını artırmada etkili
olduğu tespit edilmiştir. BMBT’nin konu bazlı analizi sonucunda deney grubundaki
öğrencilerin ön test son test başarı puanları arasında son test lehine anlamlı bir farklılık
bulunmuştur. Sınıf dışı eğitim çerçevesinde geliştirilen etkinliklerin ve fiziksel modellerin
öğrencilerin başarılarını artırma noktasında etkili olduğu görülmüştür. Öğrencilerin bilişsel
yük puanlarında deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Mobile EEG ile yapılan
ölçüm sonucunda bilişsel yük açısından deney ve kontrol grubu arasında anlamlı bir fark
olmadığı görülmüştür. Bu sonuç bilişsel yük ölçümünde objektif ölçüm tekniklerinin sübjektif
ölçüm tekniklerine göre daha doğru ve daha güvenilir sonuçlar verdiğini göstermiştir.
Öğrenciler sınıf dışı eğitimin eğlenceli olduğu, anlamlı ve etkili öğrenmelerine katkı sağladığı,
kendilerini sınıf dışında rahat hissettikleri, diğer derslerde de kullanılması gerektiği
doğrultusunda görüş bildirmişlerdir. Çalışma sonuçlarından hareketle, bilişsel yük ölçümü
yapılırken objektif ölçüm tekniklerinin kullanılması ve sınıf dışı eğitimin diğer derslerde de
kullanılmasının yaygınlaştırılması önerilmiştir.
In this study, it was aimed to examine the effects of using out-of-class educational
activities on students' success and cognitive load in the Simple Machines unit of the 8th grade
science course and to get students' views on the process. In the study, an explanatory design
from mixed method research, which combines quantitative and qualitative methods, was used.
The study group of the research consists of 51 8th grade students studying in a public school in
the city center of Giresun in the second term of the 2021-2022 academic year. The study lasted
8 weeks, including applications and tests.
Quantitative data of the study were developed by the researcher, Simple Machines
Achievement Test (BMBT), Cognitive Rating Scale of Coginitive Load (Subjective Rating
Scale of Coginitive Load), developed by Paas and van Merriënboer (1993) and adapted into
Turkish by Kılıç and Karadeniz (2004). device, and qualitative data were collected using the
Semi-Structured Interview Form (YYGF) developed by the researcher. Mann-Whitney U test
was used in the analysis of BMBT and BBY and Mobile EEG data, Wilcoxon Signed Ranks
Test was used in the analysis of the subjects that make up the BMBT, and content analysis was
used in the analysis of YYGF data. As a result of the research, it was determined that the outof-class education activities applied to the experimental group were effective in increasing the
success of the students compared to the current teaching applied in the control group. As a result
of the subject-based analysis of BMBT, a significant difference was found between the pre-test
and post-test achievement scores of the students in the experimental group in favor of the posttest. It has been seen that the activities and physical models developed within the framework of
out-of-class education are effective in increasing the success of the students. A significant
difference was found in favor of the experimental group in the cognitive load scores of the
students. As a result of the measurement made with mobile EEG, it was seen that there was no
significant difference between the experimental and control groups in terms of cognitive load.
This result showed that objective measurement techniques gave more accurate and more reliable
results than subjective measurement techniques in cognitive load measurement. Students
expressed their opinions that out-of-class education is fun, contributes to their meaningful and
effective learning, feels comfortable outside the classroom, and should be used in other lessons
as well. Based on the results of the study, it was recommended to use objective measurement
techniques while measuring cognitive load and to expand the use of out-of-class education in
other courses.