Bu araştırmanın temel amacı; özel öğrenme güçlüğü olan bir ilkokul dördüncü sınıf öğrencisinin
matematik becerilerini geliştirmeye yönelik hazırlanan eylem planlarının etkisinin
incelenmesidir. Eylem araştırması deseninin benimsendiği bu araştırmanın katılımcısı uygun
örneklem yoluyla belirlenmiştir. Araştırma ilkokul dördüncü sınıfa devam eden ve özel öğrenme
güçlüğü tanısı olan bir katılımcıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma sürecinde veri toplama aracı
olarak yapılandırılmamış gözlem, araştırmacı günlüğü, katılımcı günlüğü ve performans kayıtları
kullanılmıştır. Katılımcının uygulama öncesinde önkoşul becerileri; basamak kavramı, toplama,
çıkarma, çarpma ve bölme işlemlerine ait kazanımları ölçülmüştür. Önkoşul beceriler Matematik
Testi ile ölçülmüştür. Matematik Testi içinden belirlenen kazanımlara yönelik 20 soru seçilmiş,
katılımcı bunlardan 6 soruya doğru, 10 soruya yanlış cevap vermiş olup 4 soruyu da boş
bırakmıştır. Uygulama öncesinde uygulanan testte %30 başarı göstermiştir. Katılımcı için
hazırlanan eylem planı öğrencinin kendi okulunda, ders saatleri dışında, haftada üç gün üç saat
olarak uygulanmıştır. Uygulama toplam 9 hafta, 27 ders saati sürmüştür. Bu araştırmada verilerin
toplanması ve analiz edilmesi birlikte yürütülmüştür. Bu bağlamda veriler sistematik analitik
analiz yaklaşımı ile analiz edilmiştir.
Araştırmanın uygulama süreci için sayılar ve işlemler öğrenme alanı, doğal sayılar, doğal sayılarla
toplama işlemi, doğal sayılarla çıkarma işlemi, doğal sayılarla çarpma işlemi ve doğal sayılarla
bölme işlemi alt öğrenme alanlarına ait toplam 11 kazanım belirlenmiş ve eylem planı hazırlanıp
uygulanmıştır. Uygulama sonucunda katılımcının kazanımlarda %63.5 oranında başarı gösterdiği
gözlemlenmiştir. Katılımcı doğal sayıları okumada ve sıralamada, toplama, çıkarma ve çarpma
işlemlerinde başarı göstermişken bölme işlemini araştırmacı desteği olmadan
tamamlayamamıştır. Katılımcı için hazırlanan eylem planının matematik başarısına etkisinin
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar için hazırlanan eylem planının
sınıf öğretmenlerine katkısı olacağı düşünülmektedir.
The main purpose of this research is; The aim of this study is to examine the effect of action plans
prepared to improve the mathematics skills of a primary school fourth grade student with a special
learning disability. The participant of this study, in which the action research design was adopted,
was determined through appropriate sampling. The research was carried out with a participant
who attended the fourth grade of primary school and was diagnosed with a special learning
disability. Unstructured observation, researcher diary, participant diary and performance records
were used as data collection tools in the research process. The participant's prerequisite skills
before the application; The achievements of the concept of digits, addition, subtraction,
multiplication and division were measured. Prerequisite skills were measured with the
Mathematics Test. 20 questions were selected for the achievements determined from the
Mathematics Test, and the participant gave correct answers to 6 questions and incorrectly
answered 10 questions and left 4 questions blank. It showed 30% success in the test applied before
the application. The action plan prepared for the participant was implemented in the student's own
school for three hours, three days a week, outside of course hours. The implementation took a
total of 9 weeks and 27 course hours. In this study, data collection and analysis were carried out
together. In this context, the data were analyzed with a systematic analytical analysis approach.
For the application process of the research, a total of 11 achievements belonging to the sublearning areas of numbers and operations learning area, natural numbers, addition with natural
numbers, subtraction with natural numbers, multiplication with natural numbers and division with
natural numbers were determined and an action plan was prepared and implemented. As a result
of the application, it was observed that the participant achieved 63.5% of achievements. While
the participant was successful in reading and ordering natural numbers, addition, subtraction and
multiplication, he could not complete the division process without the support of the researcher.
It was concluded that the action plan prepared for the participant had an effect on mathematics
achievement. It is thought that the action plan prepared for children with special learning
difficulties will contribute to classroom teachers.