Amaç: Bu araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinde sosyotelizm ve iletişim
becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde yapılan bu araştırma
15.02.2022- 26.01.2023 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini
Ordu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde eğitim gören
369 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Genel
Sosyotelist Olma (GSO) Ölçeği ve İletişim Becerileri Ölçeği (İBÖ) ile toplanmıştır.
Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Bağımsız İki Örneklem t testi, Mann
Whitney U testi, Anova testi, Kruskal Wallis testi, Spearman korelasyon analizi ve
Bonferroni testi kullanılmıştır. Araştırma başlamadan önce Ordu Üniversitesi
Rektörlüğünden ve Ordu Üniversitesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan gerekli
izinler alınmıştır. Katılımcılardan sözlü ve yazılı onamları alınmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %55.3’ünün 21-23 yaş aralığında,
%74.5’inin kadın olduğu, %56.6’sının günlük 3.01-6 saat boyunca akıllı telefon
kullandığı, %55’inin hemşirelik bakımı uygularken hasta ile iletişimde bazen güçlük
yaşadığını ifade ettiği belirlenmiştir. Öğrencilerin GSO Ölçeği toplam puan
ortalaması 44.06±13.25 ve İBÖ toplam puan ortalaması 97.99±11.04 olarak
bulunmuştur. GSO ölçeği ile İBÖ arasında istatistiksel olarak anlamlı, negatif yönlü
ve düşük düzeyli bir ilişki tespit edilmiştir (r=-0.194). Öğrencilerin cinsiyet, gelir
düzeyi, günlük akıllı telefon kullanım süresi, gün içerisinde telefona bakmadan
geçirilen süre, iletişim becerilerini nasıl değerlendirdiği, arkadaşları ve hemşirelik
bakımı uygularken hasta ile iletişimde güçlük yaşama durumlarına göre GSO ölçeği
toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur
(p<0.05). Öğrencilerin sınıf, şu anda herhangi bir işte çalışma durumu, akıllı telefon
kullanım süresi, iletişim becerilerini nasıl değerlendirdiği, kendini sosyal bir birey
olarak düşünme durumu, sosyal etkinliklere katılma sıklığı, arkadaşları ile ve
hemşirelik bakımı uygularken hasta ile iletişimde güçlük yaşama durumuna göre
İBÖ toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur
(p<0.05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin sosyotelizm düzeylerinin orta, iletişim
becerilerinin ise yüksek düzeyde olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda,
sosyotelizm düzeyi yüksek olan hemşirelik öğrencilerinin iletişim beceri
düzeylerinin daha düşük olduğu görülmüştür. Meslek hayatına başlamadan önce
hemşirelik öğrencilerinde sosyotelizm ve iletişim beceri düzeylerinin belirlenmesi ve
konu ile ilgili öğrencileri destekleyecek programlar geliştirilmesi önerilmektedir.
Aim: The aim of this study is to determine the relationship between phubbing and
communication skills in nursing students.
Material and Method: This descriptive and relationship-seeking type research was
conducted between 15.02.2022 and 26.01.2023. The sample of the study consisted of
369 students studying at the Nursing Department of the Faculty of Health Sciences of
Ordu University. The data of the study were collected with the Personal Information
Form, the General Phubbing Scale (GPS), and the Communication Skills Scale
(CSS). Descriptive statistics, Independent Sample T-Test, Mann Whitney U Test,
Anova Test, Kruskal Wallis Test, Spearman Correlation Analysis and Bonferroni
Test were used in the analysis of the data. Necessary permissions were obtained from
Ordu University and Ordu University Clinical Research Ethics Committee before the
research started. Verbal and written consent was obtained from the participants.
Results: It was determined that 55.3% of the students participating in the research
are between the ages of 21-23, 74.5% of them are women, 56.6% of them use a
smartphone for 3.01-6 hours a day, 55% stated that they sometimes had difficulties in
communicating with the patient while applying nursing care. The students' GPS total
score average was 44.06±13.25 and the CSS total score average was 97.99±11.04. A
statistically significant, negative and low-level relationship was found between the
GPS and the CSS (r=-0.194). A statistically significant difference was found between
the GPS total score averages according to the students' gender, income level, daily
smartphone usage time, time spent without looking at the phone during the day, how
the students evaluated their communication skills, the situation of having difficulties
in communicating with their friends and the patient while applying nursing care
(p<0.05). A statistically significant difference was found between the CSS total score
averages according to the students’ class, current employment status, smartphone
usage time, how the students evaluated their communication skills, to think of
himself as a social individual, frequency of participation in social activities, the
situation of having difficulties in communicating with friends and the patient while
applying nursing care (p<0.05).
Conclusions: It was determined that the phubbing levels of the nursing students
were medium and their communication skills were high. As a result of the research,
it was seen that the communication skill levels of nursing students with a high
phubbing level were lower. Before starting their professional life, it is recommended
to determine the pubbing and communication skill levels of nursing students and to
develop programs to support students on the subject.