Abstract:
Bu araştırmada öğretmen adaylarının yaşam alanı değişkenliklerinin çevreye
yönelik tutumlarında farklılık oluşturma durumları incelenmiştir. Araştırmanın
çalışma grubu Ordu Üniversitesi Eğitim Fakültesi 2018-2019 Eğitim Öğretim yılı
İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Sınıf öğretmenliği ve Fen Bilimleri Öğretmenliği
programları öğrencileri tarafından oluşmaktadır. Çalışma grubunda 364’ü kadın, 88’i
erkek olmak üzere toplamda 394 öğretmen adayı bulunmaktadır. Çalışmada veri
toplama aracı olarak 4’lü likert tipindeki Çevreye Yönelik Tutum Ölçeği
kullanılmıştır. 37 maddeden oluşan Çevreye Yönelik Tutum Ölçeği; “Koruma” (9
madde), “Eğitim” (4 madde), “Farkındalık” (4 madde) ve “Duyarlılık” (3 madde)
olmak üzere 4 alt faktörden oluşmaktadır. Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre
(20 madde ve açıklanan varyans % 69.70) ölçeğin 4 faktörlü bir yapıda olduğunu
göstermektedir.
Bireylerin Çevre Eğitimi dersini alma durumları, koku hassasiyetleri, cinsiyet
farklılığı ve yaşam alanlarının kırsal ve kentsel bölgeler arasındaki değişimleri
bakımından tutum farklılıkları araştırılmıştır. Öğretmen adaylarının lisans eğitim
sürecinde çevre eğitimi dersi alıp almasının, kokuya hassasiyetlerinin olmasının
çevreye karşı tutum geliştirmesinde önemli olduğu çalışmamızda da tespit edilmiştir.
Dersi alan öğrenciler koruma, eğitim ve farkındalık faktör puanları, koku hassasiyeti
olan öğrenciler ise duyarlılık faktörü bakımından önemli düzeyde farklılık
göstermektedirler.,In this study, it was examined whether teacher candidates' living space
variability creates a difference in their attitudes towards the environment. The study
group of the research consists of the students of Ordu University Faculty of Education
2018-2019 Academic Year Primary Education Mathematics Teaching, Classroom
Teaching and Science Teaching Programs. In the study group, there are 394 teacher
candidates in total, 364 of whom are women and 88 are men. In the study, a 4-point
Likert-type Environmental Attitude Scale was used as a data collection tool.
Environmental Attitude Scale consisting of 37 items; It consists of 4 sub-factors:
“Protection” (9 items), “Education” (4 items), “Awareness” (4 items) and “Sensitivity”
(3 items). According to the results of exploratory factor analysis (20 items and
explained 69.70% of variance), it shows that the scale has a 4-factor structure.
Attitude differences were investigated in terms of individuals' taking
Environmental Education course, their sensitivity to smell, gender differences and
changes in living spaces between rural and urban areas. It has also been determined in
our study that teacher candidates' taking environmental education courses during their
undergraduate education and their sensitivity to smell are important in developing
attitudes towards the environment. Students who take the course differ significantly in
terms of protection, education and awareness factor scores, while students with odor
sensitivity differ significantly in terms of sensitivity factor.