Eğitim öğretim sürecinin amaçlarına ulaşması için öğrencinin maruz kaldığı veya kalmadığı her durum öğrenme fırsatı olarak yorumlanabilmektedir. Ders kitaplarının bu süreçteki yeri incelendiğinde öğrenciye sunulan öğrenme fırsatlarının belirlenmesi için ders kitabı ve görev analizinin önemi anlaşılmaktadır. Bu çalışmada ortaokul matematik ders kitaplarının sunduğu problem çözmeyi öğrenme fırsatlarını yer verilen görevler bağlamında incelemek amaçlanmaktadır. Doküman inceleme yöntemi kullanılan bu nitel çalışmada Ordu ilinde okutulan ortaokul matematik ders kitapları analiz edilmiştir. Görevlerin şablonlarla ilişki kategorileri, bilişsel istem türleri ve bağlam türlerine göre analiz edilen ders kitaplarının büyük oranda bir şablonun taklidiyle çözülebilen görevler içerdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ders kitaplarında en çok bağlam içermeyen ve yeniden üretme bilişsel istem türünde görevlerin bulunması da çalışmanın diğer sonuçlarındandır.
Every situation that the student is exposed or not exposed to in order to achieve the goals of the education process can be interpreted as a learning opportunity. When the place of the textbooks in this process is examined, the importance of the textbook and task analysis in determining the learning opportunities offered to the students is understood. In this study, it is aimed to examine the opportunities to learn problem solving offered by secondary school mathematics textbooks in the context of the tasks included. In this qualitative study using the document analysis method, secondary school mathematics textbooks taught in Ordu were analyzed. It was concluded that the textbooks analyzed according to the categories of the relation of the tasks with the templates, the types of cognitive demands and the types of context mostly contain tasks that can be solved by imitating a template. One of the other results of the study is the fact that there are mostly non-contextual and reproducing cognitive demand-type tasks in the textbooks.